Het Evangelie voor Korinthe aan de Schelde
Antwerpen een godloze stad? Het is maar hoe je het bekijkt. Alle wereldgodsdiensten zijn royaal vertegenwoordigd in Antwerpen. Van de ene zijn er meer volgelingen dan van de andere, maar als je een bepaalde religie zoekt, vind je vast wel iets van je gading. En vind je het niet, dan importeer je die godsdienst, kerk of sekte uit het buitenland. Zo is het eeuwenlang gegaan en zo gebeurt het nog. Dat is niet zo vreemd voor een wereldstad, want dat is Antwerpen. Zo’n stad is een mengeling van culturen en elke cultuur aanbidt haar eigen god en elke stroming heeft haar eigen evangelie.
„…Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde…” 1 Korinthe 1:18 en 23
Wat dat betreft lijkt onze stad op Korinthe, de bekende havenstad gelegen tussen de Egeïsche Zee en de Ionische Zee. Het drukke handelsverkeer zette een stempel op de stad. Het bepaalde ook de levensstijl en het denken van de Korinthiërs. Met name de Griekse cultuur had een beslissende invloed op het leven. Het was de succescultuur, de cultuur van de snelle jongens die het voor hun dertigste gemaakt hadden en zich konden permitteren wat hun hart begeerde. Succes, geluk, genot, en dat alles binnen handbereik.
Nu komt daar een apostel van Jezus Christus met een boodschap die een gemiddeld mens de moeite niet waard vindt. Paulus spreekt over een Man die in Palestina tot de kruisdood veroordeeld is: Jezus van Nazareth. Die Jezus is de Zoon van de Allerhoogste God, de Schepper van hemel en aarde. Hij is naar de aarde gekomen om Gods verlossingsplan uit te voeren, opdat zondige, verloren mensen door het geloof in Hem eeuwig leven ontvangen. In Zijn Zoon heeft God al Zijn liefde geopenbaard voor een verloren wereld. Die goddelijke liefde heeft Jezus Christus bewezen door Zijn dood aan het kruis.
De Korinthiërs die deze boodschap hoorden, schudden hun hoofden van ongelovige verbazing. Hoe komt zo’n man erop om zulke dwaasheid te verkondigen? Als die Jezus iets zou betekenen dan moest Hij toch wel een Man van formaat zijn. Een groot denker, een filosoof, een geleerde of een sportman zijn. Iemand die het kon opnemen tegen deze of gene tegenstander. Maar Hij liet Zich kruisigen, vrijwillig heeft Hij Zich overgegeven. Dat is toch het bewijs dat die Man niets voorstelt, zo dachten ze in de straten van Korinthe.
De Joodse gemeenschap in Korinthe ergerde zich aan de boodschap van de apostel. En de niet-Joden, de Grieken, vonden het een dwaas verhaal van die Paulus over Jezus.
Je vraagt je af hoe dat hier en nu is in het Korinthe aan de Schelde. Aan religie is geen gebrek. Er zijn, wat ze bij ons noemen, godshuizen in overvloed. Plaatsen waar je op vrijdag, zaterdag of zondag of op andere weekdagen kunt bidden en mediteren. Talloze stadgenoten doen overigens nergens meer aan, wat maakt dat heel wat kerkgebouwen leegstaan.
Het woord van de apostel Paulus is een scherp zwaard. Hij zegt het onomwonden: voor wie op weg zijn om verloren te gaan, is de boodschap van het kruis dwaasheid. Huiveringwekkende gedachte als dat ook van jou zou gelden.
Maar voor wie op weg zijn om behouden te worden, is het Evangelie van het kruis een kracht van God. Paulus gebruikt voor kracht een woord waar ons woord ”dynamiet” van afkomstig is. Ons woord dynamo heeft dezelfde wortels. De dynamo die een constante lichtbron is. Die stille kracht biedt om door te gaan en het vol te houden. Het Evangelie van het kruis is volstrekt uniek. En als het een mensenhart veranderen kan, kan ook een hele samenleving door dat Evangelie worden vernieuwd.
Wie zou dat Antwerpen niet van harte gunnen?