„Bezuiniging op sluisbediening schaadt binnenvaart”
De voorgenomen beknibbeling op de bediening van sluizen in vaarwegen is onverstandig, zegt directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer over de begroting van Infrastructuur waarover de Tweede Kamer zich vandaag en morgen buigt. „Vertraging bij de sluis door langere wachttijden schaadt de concurrentiepositie van de binnenvaartschippers.”
De Vries’ belangenvereniging is nog volop in onderhandeling met minister Schultz (Infrastructuur), die onder meer 40 fte van het bedieningspersoneel van sluizen wil schrappen, over de voorgestelde bezuinigingen. „In het originele plan van de minister van net voor de zomer bleek dat een aantal sluizen ’s nachts helemaal op slot zou gaan. Toen gingen bij ons de alarmbellen rinkelen.
We zijn nu een paar maanden verder. Over driekwart zijn we het met Schultz eens, over een kwart van de voorgestelde maatregelen kruisen we nog de degens. Zo hebben we van drie vaarwegen –in de kop van Overijssel, de Maas en de Brabantse kanalen– nog niet de garantie dat de vertraging bij de sluizen binnen de perken blijft.”
Schultz heeft volgens De Vries te weinig oog voor de positie van binnenvaartschippers. „Het ministerie belooft al tien jaar betrouwbare reistijden zonder vertraging in de binnenvaart, juist ook omdat de regering wil dat er meer via water en spoor wordt vervoerd. De maatregelen die de minister nu voorstelt, staan haaks op dat voornemen.”
Vertraging op vaarroutes is funest voor de binnenvaart, weet De Vries. „Oponthoud maakt vervoer over water duurder. Schepen kunnen dienstregelingen niet meer halen. Een vrachtauto kan bij stremming een stukje omrijden. Een binnenvaartschip heeft die mogelijkheid niet. Vertraging schaadt onze concurrentiepositie. Dat mag niet gebeuren.”
Bij een beperking van de bediening van sluizen zal de binnenvaart de slag met het wegvervoer verliezen, waarschuwt De Vries. „Juist in de afgelopen anderhalf jaar zijn 28.000 vrachtritten van de weg gehaald en ten goede gekomen aan vervoer over het water. De komende jaren willen we dat aantal als binnenvaart nog eens uitbreiden met zo’n 30.000 bewegingen. Meer vervoer over het water lost files deels op, is milieuvriendelijker en nog goedkoper ook.”
Daar komt volgens De Vries bij dat het nationale vervoer per spoor en over de weg over zo’n tien jaar zijn maximale capaciteit heeft bereikt. „De binnenvaart zit nog lang niet aan die grens. Zo kunnen er op de Rijn nog wel zeven keer zo veel vrachtschepen passeren voordat die grens in zicht komt. We hebben als binnenvaart met een vloot die de modernste van Europa is veel te bieden voor Nederland.”
Lichtpuntje is volgens De Vries dat de binnenvaart langzaam uit een diep dal kruipt. „We vervoeren weliswaar tegen een lage prijs, maar er hoeft gelukkig geen binnenvaartschipper stil te liggen. Er zijn voorzichtige tekenen van herstel.”
SGP: Reservepotje voor bediening bruggen
Minister Schultz (Infrastructuur) wil het gebruik van goederenvervoer over water bevorderen, schrijft ze in haar begroting. „Een verhoging van de betrouwbaarheid en de beladingsgraad en het terugdringen van wacht- en verblijftijden in zeehavens moeten ervoor zorgen dat de positie van de binnenvaart in de logistieke keten wordt versterkt.”
Desondanks wordt de sector geraakt door bezuinigingen. Schultz gaat onder meer de bediening van bruggen en sluizen versoberen. Enkele oppositiepartijen, waaronder de SGP, hebben daar zo hun vraagtekens bij. „Ter wille van een uiterst beperkte bezuiniging wordt het risico op grote, nadelige economische gevolgen geaccepteerd”, stelt SGP-Kamerlid Bisschop. „Dat is ongelukkig. Of, zoals de Britten dan zeggen, penny wise, pound foolish.”
Hij overweegt een amendement op de begroting in te dienen om een reservepot te creëren van ongeveer 1 miljoen euro. Daaruit kan Rijkswaterstaat putten om vertraging bij de bediening van bruggen en sluizen te voorkomen.
Dit is het vierde deel in een serie over de begrotingsdebatten in de Tweede Kamer. Vandaag: infrastructuur.