Binnenland

Treinen rijden Lelystad-Zuid al 25 jaar voorbij

LELYSTAD. Geen rennende forensen en geen omroepberichten over vertragingen. Op station Lelystad-Zuid is het al 25 jaar rustig. Er stopt geen enkele trein. En voorlopig blijft dat ook zo.

28 August 2013 19:29Gewijzigd op 15 November 2020 05:31
Station Lelystad-Zuid ligt er verlaten bij. Er is nog nooit een trein gestopt. In het verleden waren er muziekuitvoeringen. Momenteel zijn hangjongeren de belangrijkste gebruikers. Beeld Dick Vos
Station Lelystad-Zuid ligt er verlaten bij. Er is nog nooit een trein gestopt. In het verleden waren er muziekuitvoeringen. Momenteel zijn hangjongeren de belangrijkste gebruikers. Beeld Dick Vos

Het is een hele toer om het station te vinden. Achter een stukje industrieterrein aan de zuidwestelijke kant van Lelystad begint een gravelpad dat net breed genoeg is voor twee auto’s. Links en rechts is er begroeiing. Even verderop wordt het landschap open. Er liggen uitgestrekte akkerlanden. Rechts loopt de spoorlijn. Na ongeveer een kilometer rijst een betonnen casco op: station Lelystad-Zuid.

Het station is een symbool van te optimistische groeiverwachtingen van de hoofdstad van Flevoland. Lelystad zou in de jaren 80 uitgroeien tot ongeveer 100.000 inwoners, zo werd geraamd. Aan de zuidkant van Lelystad zou een woonwijk komen. En langs de spoorlijn Weesp-Lelystad, die in 1988 werd geopend, verrees alvast station Lelystad-Zuid.

Het inwonertal steeg echter niet, maar daalde juist. Ongeveer 10.000 inwoners vertrokken naar het zich snel ontwikkelende Almere. Daar waren diverse oorzaken voor. Lelystad telde te veel huurwoningen, terwijl er behoefte was aan koophuizen. Bovendien lag Almere dichter bij Amsterdam, wat gunstig was voor arbeiders.

Het gevolg was dat de woonwijk aan de zuidkant van Lelystad niet van de grond kwam. En passagiers voor het 4 kilometer verderop liggende vliegveld konden met het openbaar vervoer net zo goed naar het treinstation in het centrum van Lelystad, dat 7 kilometer van de luchthaven ligt.

Station Lelystad-Zuid werd daarom nooit afgebouwd. En dat is te zien. Het betonnen casco is goed herkenbaar als station. Grote delen van het gebied zijn echter volledig overwoekerd door onkruid. Datgene wat de stationshal had moeten zijn, is ooit afgezet geweest met hekken. Resten daarvan staan er troosteloos bij. Onder het spoor bevindt zich een lege ruimte met zand als ondergrond. Links en rechts liggen resten van bierflesjes. Op meerdere punten is verkoold afval te vinden, ten teken dat hier vuurtjes zijn gestookt. De muren van het station zijn ‘versierd’ met doodskoppen die graffitispuiters hebben aangebracht. Hier en daar drupt water op plekken waar regenpijpen hadden moeten zitten.

Aan het einde van twee kale betonnen trappen richting de perrons zitten roestige deuren. Ze zijn potdicht. Twee andere trappen geven wel toegang tot de sporen. Een ielig prikkeldraadje bij de ene trap en wat op de grond liggende rood-witte linten met daarop ”niet betreden” bij de andere trap houden geen mens tegen. Op de perrons is er weinig te beleven. Ze bestaan uit niet meer dan wat betonnen platen. Regelmatig komt er een trein langs. In december 2012 werd de Hanzelijn van Lelystad naar Zwolle geopend. Sinds die tijd is er ook meer verkeer van Lelystad naar Weesp. Maar nog steeds doet geen enkele trein Lelystad-Zuid aan.

„Het station is de afgelopen jaren alleen gebruikt voor muziekuitvoeringen, theaterproductie en fotowedstrijden”, zegt Dick Nauta, communicatieadviseur bij de gemeente Lelystad. Wanneer Lelystad-Zuid daadwerkelijk als station zal gaan fungeren, is volgens hem nog onduidelijk. Dat hangt met name af van de groei van de woonwijk Warande, die zich nu nog op ongeveer een kilometer afstand bevindt.

Volgens Nauta werd het casco van het station in de jaren 80 „voor een gering bedrag” gebouwd bij de aanleg van de spoorlijn tussen Lelystad en Weesp. „Ook in Almere zijn toentertijd bouwwerken geplaatst die later als station zijn afgebouwd.”

Almere is de afgelopen jaren spectaculair gegroeid en telt ongeveer 200.000 inwoners. Met Lelystad gaat het veel minder hard. Momenteel wonen er zo’n 75.500 mensen en volgens Nauta is de raming dat rond 2023 het aantal van 80.000 wordt bereikt. „De woningproductie ligt momenteel op ongeveer 200 per jaar. Als de markt aantrekt kan dat groeien naar ongeveer 400 per jaar.” Een goed aantal daarvan komt in de wijk Warande, dat in de richting van het station wordt uitgebreid.

Nauta zegt dat er bij de aanleg van de ruwbouw van Lelystad-Zuid geen rekening is gehouden met de luchthaven. Lelystad Airport, eigendom van de Schiphol Group, heeft ambities om sterk te groeien. Er zijn al meerdere onderzoeken geweest naar de vraag hoe de passagiers van en naar de luchthaven kunnen worden vervoerd. Een verbinding met station Lelystad-Zuid, bijvoorbeeld door middel van een busbaan, is een van de opties die daarin zijn genoemd. Maar volgens Nauta is daar momenteel nog geen sprake van. Hij verwacht dat ook in de toekomst de luchthavenpassagiers via het bestaande station Lelystad-Centrum zullen gaan. Nauta voegt er echter wel aan toe dat de gemeente Lelystad alle opties openhoudt.


Zomerserie Zinloos gebouwd

Wat is er ooit gebouwd of aangelegd zonder dat het in gebruik is genomen?
In deze serie zeven zinloze bouwwerken. Vandaag deel 6.

Meer over
Zinloos gebouwd

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer