Topman Fyra-bouwer boos op NS
DEN HAAG. Maurizio Manfellotto, de topman van de Italiaanse Fyra-bouwer AnsaldoBreda, heeft dinsdag opnieuw zijn woede geuit op de Nederlandse Spoorwegen en de Belgische vervoerder NMBS. Hij deed dat tijdens een hoorzitting over het fiasco van de hogesnelheidstrein.
Manfellotto zei tijdens een hoorzitting kwaad te zijn over de „foute beweringen” over de kwaliteit van de Fyra en het gebrek aan respect voor de technici die jarenlang aan het project hebben gewerkt. Ook begrijpt hij niet waarom de NS op 11 januari, 4 dagen voor een „beroemde sneeuwbui”, AnsaldoBreda schriftelijk heeft gevraagd de levering van alle Fyra-treinen af te maken en daarbij de technische problemen, die er nog waren, van minder belang te achten.
„Ik begrijp nog steeds niet waarom dezelfde mensen die de trein hebben getest en aanvaard, van idee zijn veranderd na die sneeuwbui”, zei Manfellotto. Volgens hem heeft de NS geen maatregelen genomen om problemen door de sneeuw te voorkomen.
Topman Manfellotto benadrukte opnieuw dat de Fyra veilig is, wat volgens hem ook blijkt uit certificaten van onafhankelijke organisaties. Hij is bereid mee te werken aan de parlementaire enquête die de Tweede Kamer gaat houden naar de problemen met de hogesnelheidstrein. „Ik heb niets te verbergen”, zei de directeur.
PVV
De PVV zei dat de NS-top per direct weg moet en oneervol moet worden ontslagen vanwege de problemen met hogesnelheidstrein. „Het Fyra-debacle heeft duidelijk gemaakt dat bij directeuren en commissarissen van de NS een cultuurprobleem heerst”, vindt Kamerlid Machiel de Graaf. Hij vindt dat de directieleden zich als zonnekoningen hebben gedragen.
De Graaf wil dan ook dat topman Bert Meerstadt niet na zijn vertrek nog enige maanden aanblijft als adviseur van de NS. „Dat directeur Meerstadt de kans krijgt zijn vertrekpremie binnen te halen middels een adviesrol, is een schande en daar moeten we als Kamer een stokje voor steken”, aldus De Graaf.
De Kamer praat woensdag met staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) over het drama met de Fyra.
Aanbesteding
De aanbesteding van de hogesnelheidstrein Fyra is volgens de Nederlandse Spoorwegen voor zover nu bekend volgens de regels verlopen. NS-directeur Bert Meerstadt wees er dinsdag in de hoorzitting op dat zijn bedrijf alle regels altijd heel serieus volgt.
In „eigen huis” wijst er volgens hem niets op dat bij de aanbestedingsprocedure voor de Fyra fouten zijn gemaakt. Recent verschenen berichten dat de NS de regels voor die aanbesteding tussentijds had aangepast.
Eerst zou een aanbesteding zijn uitgeschreven voor treinen die maximaal 220 kilometer per uur gingen, maar later zou dat zijn aangepast naar 250 kilometer per uur.
Enquête
Eerder op de dag besloot de kamer dat er een tijdelijke commissie wordt ingesteld die de parlementaire enquête over de Fyra gaat voorbereiden. De fracties van de politieke partijen moeten de komende tijd leden aanleveren voor de tijdelijke commissie. Het is de bedoeling dat de commissie voor het reces nog wordt aangesteld, zodat er tijdens de vakantie al gewerkt kan worden.
Het is de verwachting dat de leden van de tijdelijke commissie ook diegenen zijn die de enquête af zullen gaan nemen. Wie dat precies zijn, moet nog duidelijk worden. Het zijn in elk geval niet de Kamerleden die nu al belast zijn met het dossier over de Fyra V250.
VVD, PvdA, D66 en CDA stelden voor om de enquête te gaan houden om het debacle met de hogesnelheidstrein tot de bodem uit te kunnen zoeken. De partijen kregen daarvoor steun van alle andere partijen in de Kamer.
De partijen willen dat er onder meer wordt gekeken naar het verloop van de aanbesteding van de hogesnelheidslijn. Ook willen ze zich richten op de controle van het materieel en de vergunningen voor de treinen. Verder moet het onderzoeksbureau van de Tweede Kamer adviseren hoe de enquête gehouden kan worden, terwijl er zoveel juridische haken en ogen zijn.
De Tweede Kamer vergadert dinsdag en woensdag over het debacle rond de hogesnelheidstrein, die niet meer terugkomt om Amsterdam met Brussel te verbinden. Woensdagmiddag is het debat over de Fyra, in de grote zaal van de Tweede Kamer. Kamerleden zullen dan staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) aan de tand voelen over de trein en de mogelijke oplossingen.
Klik hier voor het programma van de hoorzitting.