Economie
Transporteur Brinks zoekt nieuwe wegen

RIJSSEN – De bouwsector is in het Rijssense bedrijfsleven royaal vertegenwoordigd. Daarom kent de Reggestad ook veel transportbedrijven. Een daarvan kan zelfs op een geschiedenis van 150 jaar terugzien: Brinks Tranport.

Gerrit Dannenberg
11 December 2012 12:00Gewijzigd op 15 November 2020 00:45
Henk Brinks hoopt de leiding van zijn Rijssense transportbedrijf binnenkort over te dragen aan zijn zoon Harmen (27). „Dan zit de zesde generatie aan het stuur van ons familie­bedrijf. Daar ben ik dankbaar voor”, zegt de ondernemer. Foto RD, Anton Dommerh
Henk Brinks hoopt de leiding van zijn Rijssense transportbedrijf binnenkort over te dragen aan zijn zoon Harmen (27). „Dan zit de zesde generatie aan het stuur van ons familie­bedrijf. Daar ben ik dankbaar voor”, zegt de ondernemer. Foto RD, Anton Dommerh

De onderneming startte in 1862. Hendrik Sanderman, de betovergrootvader van de huidige directeur Henk Brinks (65), onderhield toen met paard-en-
wagen bodediensten op Almelo en Deventer. Uit archiefonderzoek is duidelijk geworden dat deze Sanderman in het centrum van Rijssen woonde en ”karreman” van professie was.

Het huidige Brinks is bij het grote publiek vooral bekend als erkende verhuizer, waar je je boedel desgewenst ook een tijdje kunt opslaan. Behalve huisraad vervoert Brinks veel meer producten. Bovendien doet de onderneming in de enorme bedrijfshallen aan warehousing: grote partijen goederen worden tijdelijk opgeslagen in een magazijn van 18.000 vierkante meter en van hieruit verder getransporteerd zodra de afnemers ze nodig hebben. De opslag varieert van partijen tuinmeubelen tot complete badkamers, keukens en horeca-interieurs.

Het transportbedrijf is een bv waarvan Henk Brinks de enige aandeelhouder is. Hij kan een heel eind in de geschiedenis teruggaan. „Ik ben in 1972 in het bedrijf gekomen, maar ik herinner me nog heel goed dat de vrachtwagen in de Bouwstraat gewoon op de deel naast de koeien stond. Dat had wel als voordeel dat de motor nooit koud was,” zegt hij lachend.

De tijd van paard-en-wagen heeft Brinks niet meer meegemaakt. „Grootvader Sanderman had de eerste vrachtwagen in Rijssen. Daar zaten nog van die carbidlampen op die je met de hand moest aansteken.”

De ladingen van destijds waren zeer divers. „Koffie, meel voor de bakkers, garens, droge worst en jenever voor het bekende café Spekhorst in Rijssen. De grote jenevervaten van 600 liter kwamen per trein aan in Rijssen en moesten dan gelost worden. De loshulpen hadden vaak een strootje bij zich om de kwaliteit van de jenever te controleren, want je kon Spekhorst immers geen slechte jenever laten verkopen,” zegt hij gekscherend.

Brinks was 17 jaar toen hij al wel eens achter het stuur klom. „Nog te jong voor een rijbewijs natuurlijk, maar als je je verder netjes gedroeg en geen onbesuisde dingen deed wilde de politie nog wel eens een oogje dichtknijpen.”

In 1971 werd de naam van het bedrijf veranderd van Sanderman in Brinks. „Mijn grootvader drong er bij zijn schoonzoon –mijn vader– op aan om dat te regelen. Korte tijd daarna is mijn vader overleden en hebben mijn vrouw en ik het bedrijf overgenomen.”

Daarna volgde een flinke groei en werden panden aan de Tabaksgaarden, Molendijk, Nijverheidsstraat en aan de Butaanstraat in gebruik genomen. Brinks doet er bescheiden over, maar het bedrijf is in uitgegroeid tot een gerespecteerde speler in de hedendaagse transportwereld met 88 medewerkers en een jaaromzet van 7 miljoen euro. Dagelijks zijn er 39 vrachtwagens, 4 bussen en 3 bestelwagens van Brinks onderweg om per jaar zo’n 150.000 bestellingen te vervoeren.

Natuurlijk gaat de crisis in met name de bouw niet aan Brinks voorbij. Interim-directeur Ton van Maanen: „Wij doen vanouds veel in keukens en sanitair. De keukenbranche is fors teruggelopen, bij sommige bedrijven wel met 30 procent, en daarmee ook het aanbod bij ons.”

De Rijssense transporteur is nu actiever in het binnenhalen van opdrachten voor vervoer van bijvoorbeeld meubels en interieurs voor de horeca. Ook internetwinkels die grotere producten zoals witgoed verkopen, worden benaderd. Om nieuwe klanten binnen te halen is dit jaar een accountmanager aangetrokken.

„Verder zijn we samenwerking aangegaan met een aantal interieurbouwers. Onze mensen helpen mee bij de installatie, waardoor een monteur wordt uitgespaard”, zegt Van Maanen.

Drastische ingrepen in het personeelsbestand konden door dit alles tot nu toe uitblijven, hoewel van enkele tijdelijke medewerkers het contract niet werd verlengd.

Brinks, die de leiding binnenkort hoopt over te dragen aan zoon Harmen, wijst erop dat je een bedrijf nooit alleen kunt opbouwen. „Dat hebben we samen met ons personeel gedaan. We voelen ons ook allemaal verantwoordelijk voor het bedrijf. Sommige jongens werken hier al 37 jaar. We weten wat we aan elkaar hebben en spreken de dingen ook uit. Altijd zorgvuldig omgaan met andermans spullen, dat is ons devies.”

Deze aanpak heeft geresulteerd in het Keurmerk Transport & Logistiek. Dat wordt vrijdag tijdens de feestelijke jubileumviering uitgereikt. Zaterdag is er een open dag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer