Binnenland

Graafwerk Noord-Zuidlijn voltooid

AMSTERDAM (ANP) – Als alles volgens plan verloopt dan legt boormachine Victoria zaterdag in de loop van de ochtend haar laatste meters door de Amsterdamse bodem af. Zodra het gevaarte aankomt bij het toekomstige metrostation Rokin is het graafwerk aan de Noord-Zuidlijn voltooid. Daarmee is weer een belangrijke klus geklaard in de aanleg van de metroverbinding tussen Amsterdam-Noord en de Zuidas.

1 December 2012 08:08Gewijzigd op 15 November 2020 00:34
Boor Noortje.   Foto ANP
Boor Noortje. Foto ANP

Amsterdam hield de afgelopen 2 jaar en 8 maanden haar hart vast terwijl Gravin, Noortje, Molly en Victoria zich op 30 meter diepte een weg baanden door de grond onder de historische binnenstad. Door sceptici voorspelde catastrofes bleven uit, maar het boren verliep niet overal zonder problemen.

Eind september moesten de bewoners van vier panden aan de Vijzelgracht een nacht elders doorbrengen. Door een lekkage in boor Victoria spoelde boorvloeistof de grond onder de panden weg, waardoor ze tot 7 millimeter verzakten. De aanleg van de metrohalte aan de Vijzelgracht veroorzaakte 4 jaar eerder veel grotere problemen. Toen verzakten tot twee keer toe in totaal tien panden tot zo’n 23 centimeter, na lekkages in de bouwput. Om mogelijke verzakkingen tijdens het tunnelboorproces tijdig op te merken, werden panden op risicolocaties 24 uur per dag scherp in de gaten gehouden met camera’s.

Een van de grootste uitdagingen was het boren van 300 meter tunnel onder de oude wijk De Pijp. Dat traject is het enige stuk waar de metrolijn direct onder de huizen loopt, in plaats van onder de weg. Ook het passeren van monumentale gebouwen als het pand van de Bijenkorf, De Bazel en de Munttoren zorgde voor spannende momenten, maar verliep zonder problemen.

De gemeente had 200 miljoen euro gereserveerd voor tegenvallers bij het boren, zoals het verzakken of zelfs instorten van panden. Nu het gevaar is geweken, blijkt er nog 56 miljoen euro in het risicopotje te zitten. Een deel daarvan wordt gestoken in het aanleggen van de rails en het besturings- en beveiligingssysteem van de metrolijn.

Volgens de meest recente planning zal in 2017 de eerste metro tussen station Zuid en het Buikslotermeerplein rijden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer