Economie
Balkonbeglazing houdt consument uit de wind

BARENDRECHT – Stel, je hebt pas een prachtig appartement gekocht. Op een vroege voorjaarsdag wil je genieten van je balkon. Grote kans dat het waait en te kil is. Balkonbeglazing biedt uitkomst.

6 November 2012 09:33Gewijzigd op 15 November 2020 00:06
Hans Bahlman (r.) en zoon Thomas, die sinds kort in het bedrijf zit, laten zien hoe een terras met een wegklapbare wand windvrij is gemaakt.	Foto Cees van der Wal
Hans Bahlman (r.) en zoon Thomas, die sinds kort in het bedrijf zit, laten zien hoe een terras met een wegklapbare wand windvrij is gemaakt. Foto Cees van der Wal

Hans Bahlman is er nog steeds trots op: de uitschuifbare windschermen op het terras van het gloednieuwe informatie­centrum over de Tweede Maasvlakte –vorig jaar geopend door koningin Beatrix– werden door zijn bedrijf Hagenland geleverd. „Een primeur voor Nederland”, glundert de 56-jarige ondernemer. In zijn pas vernieuwde showroom in Barendrecht loopt hij naar een demonstratiemodel. Zo op het eerste gezicht staat er een glazen windscherm van een meter hoog. Van dichtbij blijkt het scherm uit twee ruiten te bestaan. Bahlman geeft een licht duwtje en de 70 centimeter hoge bovenruit schuift soepeltjes omhoog. De constructie is bestand tegen windkracht 12.

De firma Hagenland –„de bedrijfsnaam is afgeleid van de meisjesnaam van mijn vrouw”– is gespecialiseerd in balkonbeglazing en terrasoverkappingen. Zo’n tien jaar geleden ontdekte Bahlman dat hier kansen lagen. De appartementencomplexen schoten destijds als paddenstoelen uit de grond. De fraaie balkons hadden echter een groot nadeel, zeker in het Hollandse klimaat: het was er al snel te winderig om lekker buiten te zitten.

Hans Bahlman was in de jaren negentig eigenaar van een goed lopend bedrijf, gespecialiseerd in beglazing en aluminium- en kunststofkozijnen. In 1996 verkocht hij zijn onderneming en ging hij zich verhuren als bouwmanager. Toen hij in 2001 bij een vroegere leverancier in Duitsland een wegklapbare glazen wand te zien kreeg –het systeem verkeerde nog in de testfaste– ging zijn ondernemersbloed weer sneller stromen. „Je kon met die wand in een handomdraai je balkon windvrij maken. Ik had geen businessplan nodig om te begrijpen dat dit een succes kon worden.”

Bahlman huurde een pand en nam contact op met een paar van zijn vroegere medewerkers. Als snel waren die weer bij hem in dienst en in 2002 werden de eerste balkonbeglazingen geplaatst. Op een kaart kruiste de Barendrechter alle Vinex­locaties in West-Nederland aan. „Ik voelde: dit gaat groeien. Niet wetend tegen welke klippen ik nog op zou lopen.” De eerste klip was en is de architect. „Een architect heeft auteursrecht op zijn ontwerp. Je mag niet zomaar de buitenkant van een appartementencomplex veranderen. Zeker in die tijd deden ze vaak heel moeilijk”, verklaart Bahlman.

De tweede hobbel is de vereniging van eigenaren. Elk appartementencomplex heeft zo’n vve, die de belangen van de bewoners behartigt. „Sommige besturen ontploften bijna als iemand windschermen op zijn balkon wilde plaatsen. Tegenwoordig geef ik eerst een presentatie voor alle bewoners. Ze willen allemaal graag buiten zitten.”

Ten slotte volgt de gemeente. Daar loopt Bahlman nog steeds tegen weerbarstige bureaucratische regelgeving op. „Keken ambtenaren een paar jaar geleden vooral of het mooi was, tegenwoordig willen ze elk detail van de constructie weten, tot op het materiaal van de bevestigingsbouten toe. Dat is enorm doorgeslagen”, vindt hij.

Anno 2012 heeft Hagenland zeven mensen in dienst. Twee montageploegen voorzien gemiddeld twee balkons per dag van beglazing. Een tweede tak vormen de terrasoverkappingen en verder levert de onderneming accessoires, zoals vloeren en terrasverwarming. De jaaromzet schommelt tussen de 1 en de 1,5 miljoen euro.

Inmiddels is de concurrentie sterk toegenomen. „De shoppende consument heeft daar voordeel bij maar kan ook slachtoffer zijn”, waarschuwt Bahlman. „Er komt meer rommel op de markt. Het dak is bijvoorbeeld van plastic in plaats van veiligheidsglas, de kwaliteit van het aluminium is minder of de coating gaat bladderen.”

Gevraagd naar de prijs van balkonbeglazing zegt Bahlman dat die afhankelijk is van de constructie. Gaat het om een scherm boven op een bestaand muurtje of om een verdiepingshoge wand? Zit er een hoek in of niet? En hoe dik moet het glas bij de bewuste maatvoering zijn? „Soms zet ik mensen al voor 2500 euro uit de wind, maar een verdiepingshoge wand over een breedte van 5,5 meter en zonder hoek kost tussen de 5000 en de 7000 euro.”

De crisis laat ook in dit luxe marktsegment haar sporen na, hoewel de ontwikkeling niet zomaar vergelijkbaar is met die in de bouw. De grootste doelgroep voor balkonbeglazing vormen nog altijd de senioren. „Die hebben wel het geld, maar zijn door de recessie voorzichtig met het uit te geven”, vertelt Bahlman.

Tegelijk biedt de recessie ook kansen voor zijn onderneming. „Mensen verhuizen minder snel en geven juist meer geld uit aan hun tuin en terras. Ze willen ook langer buiten zitten. Dat zie ik de komende jaren alleen maar toenemen. Met een overkapping zit je van het vroege voorjaar tot het late najaar uit de wind en uit de regen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer