Venlo lijkt klaar te zijn voor Floriade
VENLO – Zo’n 2 miljoen mensen zullen naar verwachting de komende maanden de Floriade bezoeken. Maar kunnen de aanvoerwegen die toestroom aan? De organisatie denkt van wel. „Mensen zullen wel eens in de rij moeten staan, maar we verwachten geen problemen.”
Juist woensdag is de ontbrekende schakel in het wegennet rond Venlo geopend, een dag voordat het publiek naar de Floriade kan. Aan de Duitse kant van de grens is de A61 gereedgekomen, terwijl de A74 aan de Nederlandse kant inmiddels enkele maanden af is. Hierdoor kunnen ook bezoekers uit de regio Keulen naar het evenement, zonder dwars door Venlo te moeten. Het is eveneens een uitkomst voor vakantiegangers die via Venlo richting Zuid-Duitsland willen.
Een groot deel van de nummerborden bij de Floriade zal wit met zwarte letters zijn, verwacht Bareld Rebbers, communicatiemanager bij de Regio Venlo, organisator van de Floriade. Terwijl eerdere tentoonstellingen in het westen van het land veel aanloop hadden van Amerikanen die via Schiphol op doorreis waren, is de schatting nu dat 40 procent van de mensen uit Duitsland komt, in het bijzonder uit de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen. „Duitsers gaan graag naar tuinbouw- en bloemententoonstellingen”, aldus Rebbers. „Rond Venlo zijn meerdere tuincentra. Daar komen veel Duitsers.”
De verwachting is dat op topdagen zo’n 35.000 mensen naar de Floriade komen. Maar hoe wordt dat in goede banen geleid? Een voordeel is dat het terrein pal naast knooppunt Zaarderheiken ligt. „In 2007 is het zuidelijke deel van de snelweg A73 gereedgekomen. Het noordelijke deel lag er al in 1996.” Ook de A67, de west-oostverbinding tussen Eindhoven en Oberhausen, lijkt afdoende.
Maar al die mensen moeten vanaf de snelweg nog wel naar het Floriadeterrein. „Het terrein is 66 hectare groot, terwijl het tuinbouwgebied wat hier wordt ontwikkeld 5000 hectare is. Er zijn dus voldoende aanvoerwegen.” Diverse wegen werden versneld verbeterd om op tijd klaar te zijn om de bezoekersstromen op te vangen.
Er zijn ongeveer 6000 parkeerplaatsen en wanneer dat nodig is, zijn er nog 1500 bij te trekken, op plaatsen waar normaal gesproken Floriade-medewerkers hun voertuigen zetten. Vanaf de parkeerplaatsen worden mensen met bussen binnen enkele minuten naar de ingang gereden.
Een groot aantal bezoekers komt met de trein, verwacht Rebbers. Dat doen ze onder andere met combikaartjes, waarbij behalve het treinticket ook een toegangsbewijs voor het evenement wordt gekocht. De oosterburen hebben het voordeel dat al sinds jaar en dag het eindpunt van de trein vanuit Duitsland in het centrum van Venlo ligt. „Van daaruit gaan mensen met een shuttlebus naar de Floriade.” Volgens Rebbers is dat ook een voordeel voor ondernemers, omdat de winkels op loopafstand van het station liggen. Om die reden zijn de thema’s van feesten in het centrum aangepast op de Floriade. Gedurende het evenement rijden er tien mobiele tuinen door de stad.
Volgens Rebbers zagen veel ondernemers de afgelopen jaren in de Floriade een buitenkansje om zich te profileren. „De Floriade wordt door velen in de regio gezien als een strategisch moment.”
Daarnaast gingen bedrijven meer samenwerken. Zo schreven drie Noord-Limburgse hoveniersbedrijven samen in op de klus om het park aan te leggen. Ze werkten daarbij samen met drie sociale werkplaatsen uit Limburg. De opzet slaagde: de combinatie kreeg inderdaad de opdracht.