GROSSETO – Een enorm cruiseschip is zaterdag gekapseisd voor de kust van Italië, nadat het een rots had geraakt. Daarbij zijn drie doden gevallen.
Bij de drie doden zou het gaan om twee Franse toeristen en een Peruaans bemanningslid, meldt het Italiaanse persbureau ANSA zaterdagmiddag. Volgens de eerste medische onderzoeken zijn de slachtoffers verdronken. Het Openbaar Ministerie heeft een lijkschouwing gelast. Hulpverleners zijn nog op zoek naar 20 opvarenden. De meeste opvarenden werden in veiligheid gebracht met behulp van reddingsboten en helikopters en andere schepen, wat tot zaterdagochtend duurde.
Circa 13 van de 4200 mensen aan boord raakten gewond. Sommige gasten waren bij het ongeluk in paniek geraakt en sprongen in het koude water. Een van deze personen zou daarop zijn gestorven aan een hartaanval. De doodsoorzaak van de anderen is onbekend. Aan boord van het gekapseisde cruiseschip zaten zeker 34 Nederlanders. Zij zijn allen ongedeerd.
Onderzoek
Justitie in het Italiaanse Grosseto is zaterdagmiddag begonnen aan een onderzoek naar de ondergang van het cruiseschip. Zaterdagmiddag was de oorzaak nog volkomen onduidelijk, aldus Fransesco Verusio, het hoofd van het Openbaar Ministerie in het Zuid-Toscaanse Grosetto.
Rots
Het stuk rots stond niet op de zeekaart, verklaarde de kapitein van het schip zaterdagmiddag tegenover het Italiaanse tv-station Tgcom24. „Dit obstakel had er niet moeten zijn”, aldus kapitein Francesco Schettino. „We hadden genoeg water onder ons moeten hebben.”
Persbureau ANSA daarentegen meldt op gezag van de eerste resultaten van het onderzoek van de kustwacht dat het schip meerdere zeemijlen van de koers is afgeweken. „Of dit is gebeurd door een menselijke fout, door een storing in de apparatuur of een combinatie van beide, zal het onderzoek moeten uitwijzen dat net is begonnen”, aldus de anonieme bron.
Incompetent
Passagier Giuseppe Lanzafame zegt dat de bemanning van de Costa Concordia tijdens het ongeluk incompetent bleek. De passagier heeft zelf jarenlang gevaren. „Ik heb meteen gemerkt dat het personeel niet voorbereid was”, aldus Lanzafame tegenover persbureau ANSA. „Zij wisten niet hoe zij de reddingsboten te water moesten laten. Veel van hen konden niet met ons communiceren: buitenlanders die Italiaans noch Engels spraken.” Op een gegeven moment is Lanzafame dan maar zelf een van de reddingsboten gaan besturen: „Zij waren banger dan wij.”
Schip
Het schip lijkt verloren. Het heeft een scheur van 70 meter aan de linkerkant en maakt 80 graden slagzij. De 290 meter lange Costa Concordia was het vlaggenschip van het Italiaanse Costa Cruises. Het kostte 450 miljoen euro en is pas 6 jaar oud.
Het was niet het eerste incident met de Costa Concordia. In 2008 had het schip al eens een havenhoofd geramd in de haven van Palermo. Het schip raakte toen licht beschadigd.
De 290 meter lange Costa Concordia kreeg kort na vertrek uit Civitavecchia technische problemen. Het schip raakte een rif bij het eilandje Giglio, maakte slagzij en strandde uiteindelijk bij een strekdam. Daar ligt het nu met 20 graden slagzij. Er is water binnengestroomd. Volgens de kustwacht is er geen gevaar dat het schip zinkt.
De Costa Concordia was vrijdag vertrokken vanuit de haven van Civitavecchia, ongeveer 80 kilometer ten noorden van de hoofdstad Rome. Het luxe schip was bezig aan een rondreis door het westelijke deel van de Middellandse Zee en zou onder meer stops maken in Cagliari, Palma de Mallorca, Barcelona en Marseille.