Vioolwerken van Max Reger
Een componist die de uitvoering van zijn eigen werken ontraadt? De Duitse componist Max Reger (1873-1916) was zo iemand, althans met betrekking tot zijn vioolconcert opus 101 uit 1907/1908.

Hij besefte dat de orkestpartij te zwaar was uitgevallen, omdat hij het probleem had onderschat dat een vioolsolist moet opboksen tegen tientallen ‘klankgenoten’ en het dan altijd verliest.
De violist en componist Adolf Busch, die het bewuste vioolconcert meer keren onder Regers leiding had uitgevoerd, besloot een meer transparante orkestratie te maken en heeft die in 1938 voltooid. Helaas was het er nooit van gekomen het werk op te nemen. Dirigent Christoph-Mathias Mueller en violist Kolja Lessing vonden dat dat een keer tijd werd en verzorgden er een fraaie opname van.
Is Beethovens vioolconcert al lang, dat van Reger spant de kroon. In totaal duurt het ruim 55 minuten, en –eerlijk is eerlijk– bij de eerste keer beluisteren valt dat niet mee. Toch biedt het werk voor doorzetters heel veel. Reger was een laatromantische componist, met een harmonische weelderigheid die soms bijna atonaal aandoet. Maar daaronder schuilt een emotionele diepgang die regelmatig aan Brahms doet denken. Het concert wordt aangevuld met twee fraaie romances opus 50 en een vriendelijke, maar wat onbeduidende Aria opus 103a.
Lessing speelt de werken met veel liefde, maar laat zich niet tot ongecontroleerd emotioneel vertoon verleiden. De opname is mooi helder, maar trekt de viool hier en daar iets te veel naar de voorgrond. Het booklet biedt veel interessante informatie. Kortom, een aanrader voor wie Reger alleen van zijn orgelwerken kent.
Max Reger – 1873-1916 – Complete Works for Violin and Orchestra; Göttingen Symphony Orchestra o.l.v. Christoph-Mathias Mueller; Kolja Lessing, viool; Telos Music (TLS 097); ca. € 23,-; www.telos-music-records.com
Göttingen Symphony Orchestra en Kolja Lessing (viool)
Göttingen Symphony Orchestra en Kolja Lessing (viool)
Göttingen Symphony Orchestra en Kolja Lessing (viool)