Slaatje slaan uit sneeuw en gladheid
ALMERE – De eerste sneeuw is gevallen, het strooizout vliegt de deur uit. Danny Campion (29) verkoopt 15 miljoen kilo. Alleen via internet.
De strenge winter van vorig jaar ligt de internetondernemer uit Almere nog vers in het geheugen. „Het was enorm glibberen geblazen. Klanten konden mijn bedrijf niet bereiken. Op de snelwegen werd gestrooid, op binnenwegen niet”
Op internet zocht hij strooizout. Tevergeefs. „Online kopen kon nergens.” Campion liet het er niet bij zitten. De Almeerder zocht mogelijkheden om dan maar zelf strooizout via het web aan te bieden. In januari kocht hij de bestaande domeinnaam strooizout.nl. „Dat heeft me wat geld gekost. Maar nu heb ik ook de naam der namen.”
Via de site verkoopt Campion strooizout in het hele land. Per zak of per pallet. Een zak van 10 kilo voor 8,60 euro, 25 kilo voor 12,60 euro, een pallet van 1250 kilo voor 325 euro. Voor die prijzen is de bezorging gratis. Vandaag besteld, morgen of overmorgen in huis. Een pallet duurt drie dagen.
De ondernemer heeft samen met een investeerder 15 miljoen kilo –3000 vierkante meter van 8 meter hoog– ingekocht, in Chili, Duitsland en een beetje in Nederland. Het zout wordt in de loop van de winter met schepen aangevoerd naar drie locaties, verspreid over Nederland.
Op twee distributiepunten is dertig man bezig met het ‘opzakken’, sealen en ontluchten van zout. Het strooigoed verdwijnt machinaal in speciaal ontwikkelde, ademende zakken, bedrukt in drie talen. De helft van de voorraad is op dit moment opgezakt, klaar voor verzending.
De webshop voor zout, zoutkisten, zoutscheppen en zoutstrooiers is begin november officieel van start gegaan. Het loopt storm, zegt Campion. „Elke minuut komen er orders binnen.” Binnen één dag heeft de Almeerder 50.000 kilo strooizout verkocht, in 23 dagen tijd 500.000 kilo. „Ongelooflijk, ik had dit een paar maand geleden niet durven denken.”
Pakweg 80 procent van de bestellingen vindt zijn weg naar het midden- en kleinbedrijf, 10 procent naar verenigingen van eigenaren en bejaardenhuizen en nog eens 10 procent naar particulieren. „De laatste dagen weten particulieren ons te vinden.”
Volgens Campion lijkt de ingeslagen hoeveelheid van 15 miljoen kilo veel. „Het is ook veel.” Mocht het winterse weer echter aanhouden, dan is de ondernemer binnen anderhalve maand door zijn voorraad heen. „Dan houdt het echt op.”
Campion overweegt meer in te kopen. „We kijken wat de markt doet. Ik zit echt niet de hele dag op buienradar.nl te kijken of er sneeuw aankomt, maar we onderhouden veel contact met MeteoConsult over de weersverwachting.”
De internetondernemer, die normaal bouwondernemingen online helpt bij offertes, investeert veel in zijn zouthandel. Hoeveel geld er gemoeid is met de inkoop van 15 miljoen kilo zout, wil hij niet zeggen. „Tonnen.” Ook wanneer hij break-even draait, houdt hij liever achter z’n kiezen. „Rijk word je er niet van. De investeringen zijn groot. Verkopen we leeg, dan houden we wel wat over.”
De webshop is een gat in de markt. „Het is een avontuur. Bij een slappe winter blijven wij met ons strooizout zitten.” Maar ook dan is er geen man overboord. „Hebben we alvast een mooie voorraad voor volgend jaar.”
Ondernemers en particulieren kunnen ook bij tuincentra en bouwmarkten terecht voor strooizout. „Als ondernemer heb je toch geen zin om met 150 kilo zout naar je kofferbak te lopen zeulen. Vooral niet als het glad is.”
Campion heeft grootste plannen. „Dit jaar is een proef. Volgend winterseizoen breiden we uit naar Duitsland, België en Frankrijk. Ik wil er uiteindelijk van kunnen leven.”