Laatste deel spoorbrug bij Bad Nieuweschans geplaatst
Het laatste brugdeel van de Friesenbrücke in het Duitse Weener, net over de grens bij Bad Nieuweschans in Groningen, is in de nacht van woensdag op donderdag geplaatst, meldt Deutsche Bahn. De brug werd in 2015 geramd door een vrachtschip en raakte toen zwaar beschadigd. Over de brug reden tot dan toe treinen tussen Bad Nieuweschans en de Duitse plaats Leer, sindsdien rijden er bussen.
Het beweegbare brugdeel weegt zo’n 1800 ton en is 145 meter lang. Volgens het Duitse spoorwegbedrijf is de brug „met millimeterprecisie” geplaatst. Een topfunctionaris van het bedrijf noemde de plaatsing ervan een „technisch veeleisende en indrukwekkende prestatie”. De komende weken wordt het brugdeel aangesloten op de rest van het spoor en klaargemaakt voor gebruik.
De nieuwe Friesenbrücke wordt de grootste spoordraaibrug van Europa, en kan in een paar minuten negentig graden draaien.
De brug over de rivier de Eems is van groot belang voor het spoorwegvervoer tussen Noord-Nederland en Duitsland. Het is de bedoeling dat er in de zomer van 2025 weer rechtstreekse treinen rijden van Groningen naar Leer. Op een later moment moeten er ook rechtstreekse treinen gaan rijden tussen Groningen en de Duitse stad Bremen.
De brug is veel duurder geworden dan gepland. De geschatte bouwkosten liggen op meer dan 200 miljoen euro. Eerder ging Deutsche Bahn nog uit van 125 miljoen euro.