Consument

Webwinkel: Gouden bergen en verborgen valkuilen

Op een goede dag even een webwinkel starten en het geld rolt binnen. Dat is het idee dat leeft in het brein van veel beginnende ondernemers. Maar zo makkelijk gaat dat niet. Over de valkuilen op het web.

Gisette van Dalen-Heemskerk
14 May 2010 10:33Gewijzigd op 14 November 2020 10:32
Beeld Jet van der Horst
Beeld Jet van der Horst

Wie pak ’m beet een kinderstoel wil kopen, kan kiezen uit twee opties. Optie één: Rijd naar de stad en draai eindeloos rondjes in een overvolle parkeergarage. Sjouw na de aankoop het halve winkelcentrum door met een onhandelbaar pak in de armen. Wees als klap op de vuurpijl de betaalautomaat in de parkeergarage van dienst.

Optie twee: Vergelijk een uurtje prijzen op internet. Kies het gewenste model en klik op het knopje betalen. Twee dagen later zet TNT het pakket op de deurmat.

Geen wonder dat webshops als paddenstoelen uit de grond schieten. Waren er in 2005 nog zo’n 6000, Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, schat het aantal webwinkels op dit moment rond de 20.000. „En dat is een voorzichtig aantal.”

Ruim 1000 webwinkels hebben zich aangesloten bij Thuiswinkel.org, de belangenorganisatie voor ondernemers die producten en diensten via internet verkopen. Van dat aantal behoort 20 procent tot de grote ondernemingen, zoals bol.com en wehkamp.nl. De overige 80 procent bestaat uit kleine bedrijven.

Winkels die zich aansluiten, mogen het Thuiswinkel Waarborg, het keurmerk van Thuiswinkel.org, op hun site voeren. Klanten weten dan dat ze veilig zaken kunnen doen.

Een derde van de aanvragen die bij de organisatie binnenkomen, wordt afgewezen. Jongen: „Ons keurmerk is geen luchtbel. Het is als enige erkend door de Consumentenbond. Grote struikelblokken voor het lidmaatschap blijken een veilige betaalomgeving en de bescherming van persoonsgegevens op een website te zijn.”

Dé valkuil voor startende ondernemers is volgens Jongen het idee dat ze binnen zijn met een leuke website. „Maar dan begint het pas. Starters verwachten vaak gouden bergen, maar komen nogal eens van een koude kermis thuis. Er zit veel werk in het draaiend houden van een webwinkel. Bovendien moeten ondernemers de regels kennen op juridisch en financieel gebied.”

Peter Dubbeldam, bedrijfsvoorlichter van de Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland, deelt de mening van Jongen.

Dubbeldam kan het weten. Hij verzorgt sinds vier jaar de cursus ”Starten van een webwinkel”. Bovendien is hij parttimeondernemer met een webshop.

De cursus geeft Dubbeldam samen met advocatenkantoren. Want wie de juridische regels niet kent, loopt onherroepelijk vast. „Staan bijvoorbeeld de contactgegevens en het KvK- en het btw-nummer niet op de site vermeld, dan mag de koper het product zonder opgave tot drie maanden na aankoop retour zenden. Daar zitten ondernemers niet op te wachten.”

Veel cursisten bij de KvK zijn mensen die in loondienst zijn en daarnaast een webshop willen starten. Maar in toenemende mate signaleert de bedrijfsvoorlichter dat ook bestaande bedrijven niet achter willen blijven. „Online aanwezig zijn hoort erbij. Het werkt vaak versterkend. Omgekeerd vinden consumenten het prettig om te weten dat de webshop ook een fysieke locatie heeft.”

Dubbeldam adviseert ondernemers een duidelijke strategie te ontwikkelen. „Een site kan ook in je nadeel werken. Klanten verwachten dat de producten op internet goedkoper zijn. Zorg er dus voor dat de site niet met de winkel gaat concurreren.”

Ondernemers zouden overigens altijd –net als bij het starten van een gewone winkel– een plan moeten maken. Belangrijke vraag daarbij is wat de ondernemer met zijn webshop wil bereiken. „Wil hij de grootste webwinkel van Nederland worden of vindt hij het aardig om een webshop te runnen naast zijn bestaande baan?”

Afhankelijk van het antwoord kan de ondernemer zijn budget bepalen om de site te (laten) maken. Aan een goede webshop hangt een prijskaartje. Heeft de starter een beperkt budget, dan kan hij gebruikmaken van kant-en-klare ontwerpen van mijnwebwinkel.nl en strato.nl.

Bij het ontwerpen van de site is het belangrijk om hem zo te bouwen dat hij goed door google.nl wordt gevonden. Dat kan door op de juiste manier trefwoorden in de site te verwerken. Als potentiële klanten dan een zoekwoord op google.nl intypen, staat de site hoog genoteerd. „Wie hier niet op let, gaat de mist in. Want een site zonder bezoekers is als een winkel op een industrieterrein ergens achteraf.”

Eigenaars van een webwinkel moeten ook letten op de gebruiksvriendelijkheid van hun site. „Consumenten zijn lui. Het doen van een aankoop moet niet te veel tijd en moeite kosten. Een website waarbij het bestellen twintig stappen beslaat –ik ben het in de praktijk echt tegengekomen– werkt niet.”

Door alle toenemende concurrentie op het web is het volgens Dubbeldam steeds belangrijker om in te spelen op de wensen van de klant. „Uit onderzoek blijkt dat een van de grootste ergernissen van klanten het betalen van verzendkosten is. Speel daar handig op in. Reken boven een bepaald bedrag bijvoorbeeld geen verzendkosten. Dan ben je onderscheidend bezig.”


Nostalgische jongenskleding
Wie: Heidi van Soest-Timmer (31)
Website: jongensmerkkleding.nl
Wanneer in de lucht: november 2008
Waarom: „Ik was al jaren actief op Marktplaats. Ik kocht en verkocht er kleding van mijn zoons. Ik had zelfs een vast klantenbestand. Moeders vroegen wanneer er weer een advertentie van mij kwam. Daarom besloot ik een webshop te starten met nostalgisch-klassieke jongenskleding. Ik houd erg van die stijl en kwam erachter dat het via gewone winkels moeilijk was om eraan te komen. Eerst probeerde ik samen met mijn zwager zelf een site te maken. Maar dat kostte zo veel tijd en moeite dat ik ben overgestapt naar een standaardconcept van mijnwebwinkel.nl. Per kwartaal betaal ik een bedrag. In ruil daarvoor gebruik ik een ontwerp van hen waar ik mijn eigen draai aan kan geven. Dat werkt goed. Betalingen verlopen dankzij dat concept via de betaaldienst Mollie. Verder is de webshop beveiligd tegen hackers. De site bijhouden kost me veel tijd. Het voordeel is wel dat ik zelf bepaal hoeveel. Bestellingen hebben prioriteit. Zij liggen de volgende dag bij mijn klanten thuis. Maar het plaatsen van nieuwe artikelen doe ik wanneer het mij uitkomt. Rijk word ik er nog niet van. Maar mijn winkel is wel rendabel. En ik kan er mijn ei in kwijt. Het is leuk om enthousiaste reacties van klanten te krijgen.”


Goedkope typelessen
Wie: Martin Beijer (50)
Website: ticken.nl
Wanneer in de lucht: september 2009
Waarom: „Op een terrasje in Italië hoorde ik van kennissen dat hun zoontje typeles had. Onze dochter was toen –zomer 2008– tien en we wilden dat ook zij typeles ging volgen. Daarom vroeg ik toen we weer thuis waren informatie aan op de website van Instituut Pica. Een paar dagen later stond er een vertegenwoordiger op de stoep. Ik tekende en betaalde 198 euro. Niet veel later plofte er een ringband met saaie oefeningen op de mat. Een systeem uit de jaren 70, dat was alles! De LOI bleek op dezelfde manier te werken. Ik wilde al langer voor mezelf beginnen. Onlinetypecursussen aanbieden leek me een gat in de markt. Ik zegde mijn baan bij Shell op en ging aan de slag. Voor de bouw van mijn website nam ik professionals in de arm. Eerste vereiste voor mij was dat het een kleurige, prettig aandoende site moest worden. Mijn doel was p een leukere manier en tegen een aantrekkelijkere prijs –39,95 euro– kinderen én volwassenen typen te leren. In het begin heb ik erg geïnvesteerd in Google AdWords, adverteren op google.nl. Mensen moeten weten dat je bestaat. De zaken lopen goed, alhoewel ik mijn investeringen nog niet heb terugverdiend. Bezoekers merken het nauwelijks, maar sinds september zijn er naar aanleiding van klantervaringen al 515 kleine verbeteringen op de site doorgevoerd. Ik krijg inmiddels dan ook nauwelijks meer vragen van bezoekers. De Starter Award van de Nationale Thuiswinkel Organisatie was natuurlijk een mooie opsteker.”


Cursussen
Typ de woorden ”cursus”, ”webshop” en ”beginnen” op google.nl in en een veelheid aan treffers verschijnt. Behalve de LOI en andere onderwijsinstellingen biedt ook de Kamer van Koophandel door het hele land cursussen aan rond het starten van een webwinkel. De kosten zijn 30 euro. De site webshopbeginnen.nl biedt een uitgebreide cursus (355,81 euro inclusief btw), die uit 25 lessen bestaat. Daarmee mikt de cursusaanbieder zowel op particulieren als op bedrijven. De deelnemer krijgt een map thuisgestuurd die hij in zijn eigen tempo kan doorwerken.

www.webshopbeginnen.nl (ook voor een gratis proefles), www.kvk.nl (klik agenda aan en zoek op webwinkel).


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer