Ik las onlangs dat de slooppremie aan het eind van dit jaar afloopt. Wat houdt deze regeling in?
De sloopregeling ging vorig jaar mei van start. Het was een initiatief van het kabinet-Balkenende IV om de instortende autobranche een impuls te geven en vieze auto’s van de weg te halen. Een kwestie van twee vliegen in één klap.
Toenmalig minister van VROM Cramer stelde 65 miljoen euro beschikbaar voor de sloopregeling. De autosector legde daar nog eens 20 miljoen euro bij.
Als je aanspraak wilt maken op de premie geldt er een aantal voorwaarden. Zo krijg je alleen subsidie bij aanschaf van een andere auto (een benzineauto vanaf 2001 of een dieselauto met roetfilter). Voor het in te leveren voertuig gelden twee basisprincipes: hoe jonger hoe meer subsidie, en hoe meer gewicht hoe meer subsidie. Ter vergelijking: wie een benzineauto uit de jaren 90 inruilt, strijkt zo’n 1000 euro premie op. Maar wie een dieselauto met bouwjaar 2000 en 2000 kilo aan gewicht inlevert, is al snel 1750 euro rijker.
De autodealers zijn verantwoordelijk voor de afwikkeling van de premie. Zij verrekenen de subsidie bij de aflevering van een nieuwe auto. Als klant hoef je niets te doen, de garage regelt het met de overheid.
Dit is het tweede deel in een serie over subsidies. In de volgende afleveringen meer over bekende en onbekende subsidies.