DSB Bank en de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken hebben donderdag een akkoord getekend over de manier waarop klachten over de bank worden afgewikkeld. Dit maakten beide partijen bekend.
Ze kunnen zich vinden in de aanbeveling van de Ombudsman financiële dienstverlening Jan Wolter Wabeke. Hij boog zich over „enkele honderden” klachten van mensen die zeiden gedupeerd te zijn, en voerde intensief overleg met de directie van DSB Bank en met het Steunfonds van Jelle Hendrickx.
De ombudsman doet aanbevelingen over de manier waarop tot een oplossing kan worden gekomen. Ze zijn in een akkoord omarmd door zowel DSB Bank als het Steunfonds.
Het gaat daarbij onder meer over de wijze waarop (opnieuw) de waarde van een woning wordt vastgesteld en de maximale leencapaciteit. Ook beveelt de ombudsman aan dat klanten kapitaalverzekeringen en koopsompolissen kunnen beëindigen.
Het akkoord komt kort nadat de Stichting Hypotheekleed van Pieter Lakeman, die ook opkomt voor gedupeerden, stelde aan te sturen op een faillissement van DSB Bank. Dat zou ertoe moeten leiden dat de gedupeerden, als schuldeisers in het faillissement, geld terug zouden krijgen van de bank.
De ombudsman gaat uit van algemene normen bij financiering door banken. Voor mensen die op te hoge maandlasten zijn gejaagd moet de „leencapaciteit objectief worden vastgesteld” aan de hand van de Gedragscode Hypothecaire Financieringen. Voor schrijnende gevallen, zoals mensen die het buiten hun schuld met een heel laag inkomen moesten doen, gaat de zogeheten Nibud-norm gelden. Dat kan voor gedupeerden betekenen dat de hele financiering herschikt zal worden.
Als een klant het voorstel van DSB Bank accepteert, kan hij rekenen op een vergoeding van 275 euro als hij zich heeft laten adviseren. De klant hoeft daarvoor niet aan te kloppen bij het Steunfonds: „De cliënt is geheel vrij in de keuze van zijn onafhankelijk adviseur.”
„DSB spekkoper met regeling”
AMSTERDAM (ANP) – De Stichting Woekerpolis Claim (WPC) vindt dat klanten van DSB Bank ernstig tekort worden gedaan in de regeling die de bank donderdag trof met de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken.
„DSB Bank is spekkoper met deze regeling”, stelt voorzitter Jeroen Wendelgelst van WPC in een verklaring.
Volgens WPC geeft de regeling DSB de kans om zich te vrijwaren van klachten over beleggingsverzekeringen die samen met hypotheken en consumptieve kredieten zijn verkocht. Hierdoor wordt klanten het recht ontnomen om in een later stadium alsnog te proberen hun recht te halen op dit punt.
De stichting, bekend van de schikkingen die het trof voor klanten met een beleggingsverzekering van onder meer Aegon, Fortis en ING, raadt klanten van DSB dan ook af om in te gaan op het akkoord „tenzij het echt niet anders kan.”
Volgens Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheek-leed stelt het DSB-akkoord niets voor en schieten gedupeerden er niks mee op. Gisteren in tv-programma Pauw & Witteman noemde hij het een „civiele pendant van afpersing” en stelde hij dat DSB „misbruik maakt van de omstandigheden.”
Lakeman zet zijn strijd tegen DSB voort en probeert via een massaclaim schadevergoeding te krijgen voor gedupeerden.
Conflict rond gedupeerde DSB-klanten suddert al lang
AMSTERDAM – DSB Bank en de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken hebben donderdag een overeenkomst bereikt. Dit ging eraan vooraf:
Begin 2009: DSB Bank komt in opspraak in onder meer tv-programma’s Radar en NOVA. Klanten van DSB voelen zich benadeeld door te hoge hypotheeklasten.
Mei 2009: Voormalig minister De Grave treedt na twee maanden af als financieel directeur. DSB Bank wordt vervolgens in dezelfde maand op de vingers getikt door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). DSB is volgens de AFM onzorgvuldig geweest bij het verstrekken van hypotheken en krijgt een boete van 120.000 euro.
28 September 2009: Oud-medewerkers van DSB Bank vertellen anoniem in tv-programma NOVA over agressieve verkooppraktijken bij de bank.
29 September 2009: Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat onderzocht wordt of DSB Bank inderdaad het beleid had om zo veel mogelijk overbodige koopsompolissen te verkopen bij leningen, zoals de ex-werknemers beweerden in NOVA.
1 Oktober 2009: Pieter Lakeman van Stichting Hypotheekleed roept DSB-klanten in het tv-programma Goedemorgen Nederland op hun geld weg te halen bij de bank. De website van DSB raakt op tilt, zodat klanten geen geld meer kunnen overboeken. DSB laat weten dat de website is platgelegd door hackers.
2 Oktober 2009: Oprichter Dirk Scheringa van DSB Bank presenteert ‘zijn’ schaatsploeg aan de verzamelde pers. Tijdens de presentatie sluipt Scheringa weg om het personeel elders in Nederland toe te spreken.
3 Oktober 2009: Scheringa biedt de klanten van de bank „oprechte excuses aan” en verzekert hun alle klachten zo snel mogelijk op te lossen. De website voor internetbankieren draait weer, maar wel met enige vertraging.
5 Oktober: DSB Bank en Steunfonds Probleemhypotheken zouden een akkoord tekenen voor individuele gedupeerden in tv-programma Radar. DSB zegt op de valreep af, omdat de details nog niet rond zijn.
7 Oktober 2009: Lakeman noemt De Nederlandsche Bank (DNB) als toezichthouder „medeplichtig” aan het duperen van mensen die een verzekering afsloten bij DSB Bank.
8 Oktober 2009: DSB Bank en de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken tekenen akkoord over de manier waarop klachten over de bank worden afgewikkeld.
9 oktober 2009: De Stichting Woekerpolis Claim (WPC) vindt dat gedupeerde klanten ernstig tekort worden gedaan met de getroffen regeling.