DSB Bank heeft afgelopen weekeinde een overeenkomst getekend met de stichting Steunfonds Probleemhypotheken om gedupeerden op individuele basis te compenseren. Dat bevestigde DSB-woordvoerder Klaas Wilting zondagmiddag.
De stichting, die naar eigen zeggen de belangen van ongeveer 2000 gedupeerden behartigt, beschuldigt DSB ervan huiseigenaren te hebben opgezadeld met torenhoge schulden. De twee partijen hebben nu een raamwerk opgezet dat als voorbeeld moet dienen voor de behandeling van de overige dossiers.
Mensen die vinden dat zij door DSB zijn benadeeld en compensatie willen, moeten zich melden bij de stichting Steunfonds Probleemhypotheken. „Degenen die zich aanmelden, zullen wij proberen te helpen. We willen individuele oplossingen, geen collectieve”, aldus Wilting.
De stichting Steunfonds Probleemhypotheken ziet in tegenstelling tot de stichting Hypotheekleed geen heil in een groepsclaim tegen DSB. Hypotheekleed riep vorige week klanten van DSB ertoe op massaal hun geld bij de bank weg te halen om zo een faillissement van de bank te forceren.
DSB-eigenaar Dirk Scheringa bood zaterdag zijn „oprechte excuses” aan voor het beleid van koppelverkopen. Daarbij worden allerlei overbodige polissen verkocht samen met een lening. Hij zei er persoonlijk voor te zorgen dat alle klachten zo snel mogelijk worden opgelost. „Op dit moment is voor mij het allerbelangrijkste dat ik de vertrouwensrelatie met mijn klanten herstel”, stelde Scheringa in een schriftelijke verklaring.
Volgens Scheringa zijn sommige klanten terecht boos op DSB. Hij meldde dat de bank al maanden bezig is met oplossingen en het kritisch bekijken van de eigen bedrijfsvoering. Bovendien verkoopt de bank volgens Scheringa al sinds april geen koopsompolissen meer.
Volgens Pieter Lakeman van de stichting Hypotheekleed waren de woorden van Scheringa alleen maar bedoeld om het vertrouwen van de klanten te herwinnen. Van de gesloten overeenkomst tussen de DSB Bank en Steunfonds Probleemhypotheken is Lakeman niet onder de indruk. „Ze worden gebruikt als pion om te suggereren dat de problemen zijn opgelost.”
DSB liet eerder dit weekeinde weten dat de website voor internetbankieren weer draait. Er kan nog vertraging in zitten, maar de bank is volledig bereikbaar. De site liep op donderdag vast, nadat Lakeman klanten op televisie had opgeroepen massaal hun geld van de bank te halen. Lakeman hoopte op die manier een faillissement van de bank te forceren. In eerste instantie zei een medewerker van de bank dat de website overbelast was. DSB claimde later dat dit onjuist was en dat de bank het slachtoffer was van computerhackers.
De bank stelde zaterdag kantoren open om klanten van dienst te zijn. Overigens waren er volgens Wilting maar weinig mensen te zien bij de kantoren. DSB liet vrijdag al weten dat ruim 1 procent van de 4,5 miljard spaargeld dat de bank in beheer heeft, ofwel meer dan 45 miljoen euro, is opgenomen.
President Nout Wellink van De Nederlansche Bank (DNB) zei zaterdag dat DSB niet onder speciaal toezicht staat. „De hele wereld staat onder extra toezicht. We kijken veel intenser naar de hele financiële sector dan in het verleden.” Ook zou DSB voldoen aan de DNB-normen omtrent solvabiliteit en liquiditeit.