Binnenland
Groen licht voor transportcentrum Schelluinen

De realisatie van een regionaal transportcentrum bij Schelluinen (gemeente Giessenburg) kan gewoon doorgaan. Weliswaar vernietigde de Raad van State woensdag een onderdeel van het goedkeuringsbesluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, maar dat heeft geen ingrijpende gevolgen voor het project.

„We zijn dan ook buitengewoon tevreden met deze uitspraak”, laat Lodewijk Burghout verheugd weten. De directeur van Regionale Ontwikkelings Maatschappij Schelluinen West (ROM-S), die het transportcentrum namens de acht deelnemende gemeenten in de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden gaat exploiteren, had het vonnis gistermiddag nog niet zelf bestudeerd. „Maar van onze advocaat heb ik begrepen dat het er goed uitziet.”

Burghout stelt vast dat de Raad van State het besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland heeft vernietigd, omdat er bij de aanvraag is gebruikgemaakt van een verkeerde versie van het luchtkwaliteitsonderzoek. „Er zijn tientallen van dergelijke onderzoeken in de omloop. Die veranderen steeds. Wij hebben destijds niet het vereiste model gebruikt. Maar dat hebben we allang hersteld. De uitspraak verandert daarom niets aan de voortgang van het proces. De afgelopen zes jaar hebben we steeds met de goede aannames gewerkt. We kunnen gewoon binnen de bestaande randvoorwaarden van start.”

Vandaar dat ROM-S nu spijkers met koppen wil slaan. Volgens Burghout kunnen de eerste kopers hun bouwvergunning gaan aanvragen. Volgende week wil de exploitatiemaatschappij de namen van de eerste ‘bewoners’ van het transportcentrum bekendmaken. „Dan krijgt het project eindelijk een gezicht. Als het een beetje meezit, kunnen we halverwege dit jaar gaan bouwen.”

Uiteindelijk moet bij Schelluinen een transport- en logistiek centrum verrijzen met een groot aantal centrale voorzieningen voor de deelnemende bedrijven. Voordeel van de locatie is de ligging vlak bij het verkeersknooppunt bij Gorinchem.

Schelluinen-West moet onderdak gaan bieden aan 48 transportbedrijven die op hun huidige locaties in de dorpskernen in de problemen zijn gekomen. Gemeenten en provincie zijn voorstander van de concentratie van transportbedrijven in Schelluinen, omdat de bedrijven vaak voor overlast zorgen in de kernen.

Na verhuizing worden de oude bedrijfslocaties in de polder of de dorpen gebruikt voor woningbouw en groen.

Binnenkort sluit ROM-S waarschijnlijk het eerste contract: met transportbedrijf Vlot uit Hardinxveld-Giessendam.

Op het bedrijventerrein mogen geen grote lawaaimakers komen, zegt de hoogste bestuursrechtbank. Giessenlanden had namelijk in het eerdere bestemmingsplan de mogelijkheid opgenomen voor de vestiging van zogeheten categorie 4-bedrijven om transportondernemingen die dat willen te kunnen laten uitgroeien tot megabedrijven. De Raad van State heeft door deze vrijstelling echter een streep gezet.

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland keurde in september 2007 het bestemmingsplan Schelluinen-West van de gemeente Giessenlanden goed. Dit besluit werd daarop aangevochten door de stichting Behoud Leefbaarheid Giessenlanden dat de voorkeur gaf aan de realisatie van een dergelijk centrum in Gorinchem-Noord.

Inwoners van Schelluinen en de stichting zijn bang voor een verkeersinfarct op en rond de provinciale wegen in Schelluinen. Daarnaast bestaat er angst dat de luchtkwaliteit rond het centrum en de nabijgelegen A15 zal verslechteren.

In februari 2008 toonde de Raad van State zich gevoelig voor deze argumenten en schorste het bestemmingsplan.

De Raad van State wilde destijds een nader onderzoek laten doen alvorens een definitief oordeel te vellen over het transportcentrum.

Achteraf blijkt dit voor de inwoners en de stichting slechts uitstel van executie te zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer