De Bovag en de RAI Vereniging dringen bij het kabinet en de Tweede Kamer aan op afschaffing van de BPM, de aanschafbelasting voor personenauto’s en motoren. Door de BPM zijn de Nederlandse prijzen van auto’s flink hoger dan in andere Europese landen.
De brancheverenigingen zijn een offensief begonnen bij de politiek om die belasting af te schaffen. Woensdag is een rapport ”Rem op de BPM” aangeboden aan de Tweede Kamer. „Wij pleiten op korte termijn voor een verlaging van de BPM en op lange termijn voor volledige afschaffing”, legt woordvoerder C. Boutens van de RAI Vereniging uit.
Sinds begin oktober is er op initiatief van eurocommissaris Monti een einde gekomen aan het systeem van autodealers die een merk verkopen en alleen dat merk in een bepaalde streek of een bepaald land verkopen.
De Europese dealers moeten door de nieuwe Europese autodistributieverordening de nettoprijzen (prijzen vóór belastingen) in alle landen van de EU gelijktrekken. Volgend jaar moeten autokopers hierdoor 260 miljoen euro extra BPM betalen en 30 miljoen euro meer BTW.
Tot nu toe hielden de autofabrikanten in Nederland de nettoprijzen namelijk kunstmatig laag, zodat de showroomprijs niet op een te hoog niveau uitkwam. In Nederland gaan de nettoprijzen nu omhoog, omdat deze in alle landen gelijk moeten zijn. De BPM van 43 procent blijft gelijk. „De prijzen stijgen dus onevenredig”, menen de Bovag en RAI.
De BPM bemoeilijkt ook de export uit Nederland van auto’s. De overheid betaalt de belasting namelijk niet terug. Daardoor wordt het vrije verkeer van goederen en diensten met voeten getreden, aldus de twee organisaties.
De Bovag en RAI willen dat de regering de BPM geleidelijk in acht tot tien jaar afschaft. Als de BPM te abrupt wordt afgebouwd, zijn auto’s van particulieren en autobedrijven van de ene op de andere dag 7,5 miljard euro minder waard.
Eurocommissaris Bolkestein (Interne Markt) heeft onlangs plannen gepresenteerd voor de harmonisatie van brandstofaccijnzen en het gefaseerd afschaffen van belastingen als de BPM.
„Dit vraagt om een reactie van het Nederlandse kabinet”, zegt Boutens van de RAI Vereniging. „Wij vragen ons af of het kabinet de afgelopen jaren niet te veel met zichzelf bezig is geweest, zonder de ontwikkelingen in Europa in de gaten te houden.”
De totale afschaffing van de BPM kost het kabinet 3,1 miljard euro aan inkomsten. RAI en Bovag zijn bereid om met het kabinet mee te denken over een dekking voor het ontstane gat.
De brancheorganisaties pleiten al langer voor een belasting op het gebruik van een auto en niet op het bezit van een auto. „Een extra brandstofaccijns zou mogelijk zijn, maar dan wel in Europees verband”, waarschuwt Boutens.
Het belangrijkste doel van de actie van de Bovag en de RAI Vereniging is om het kabinet zover te krijgen dat het meedenkt over het vraagstuk. De twee brancheorganisaties willen verder die fracties in de Tweede Kamer een duwtje in de rug geven die toch al voor afschaffing van de BPM waren, aldus de woordvoerder van de RAI Vereniging.