Kringloopartikelen steeds vaker online
DOETINCHEM (ANP) - Rondsnuffelen in de kringloopwinkel op zoek naar iets verrassends gebeurt in toene-
mende mate thuis achter de computer. Steeds meer kringloopbedrijven zetten hun aanbod online.
„De romantiek van het scharrelen door de winkel verdwijnt een beetje, maar het trekt ook een nieuw publiek aan”, zegt directeur G. Berndsen van het Achterhoekse kringloopbedrijf Aktief. Het bedrijf, met vestigingen in Doetinchem, Ulft, Winterswijk en Groenlo/Eibergen, heeft sinds deze week honderden artikelen op internet staan.
Het aanbod varieert van een piano tot een antieke stoel en van een kunstwerk tot tuingereedschap. „We hebben in iedere vestiging een speciale internetzuil geplaatst”, zegt de direc- teur van de Achterhoekse winkels. „Bezoekers kunnen er zoeken naar artikelen in onze andere vestigingen. Omdat we dicht bij de grens zitten, willen we de site bovendien vertalen in het Duits.”
Kringloopbedrijf Aktief heeft in iedere vestiging een witte decorunit, waar medewerkers nieuwe artikelen fotograferen. Daarnaast maakt www.aktiefonline.nl reclame met speciale aanbiedingen.
„Het is wel arbeidsintensief. Is een artikel verkocht, dan moet het meteen van de website”, zegt Berndsen. „Het aanbod actueel houden is een absolute vereiste.”
Volgens de Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN) zetten steeds meer kringloopwinkels hun aanbod online. „Bij ons zijn 85 bedrijven met 175 vestigingen aangesloten. Internet wordt steeds belangrijker, maar we hebben geen concrete cijfers over het aantal kringloopbedrijven dat het aanbod online zet”, zegt BKN-woordvoerder Fransen.
Het Goed, met het moederbedrijf in Emmeloord, is het grootste kringloopbedrijf van Nederland. De zeventien vestigingen staan er door het hele land; van Zaandam tot Enschede en Vlaardingen.
„We deden al jaren iets online, maar sinds een halfjaar pakken we de zaken professioneel aan”, aldus een woordvoerster.
In een half jaar tijd zag Het Goed het aantal onlinebezoekers met 70 procent stijgen tot 3500 per week. „We zetten uitsluitend bijzondere spullen op de site. Dan praat je over zo’n 1300 artikelen, slechts een fractie van het totale aanbod.”
Het Goed zet een doorplaatsing op marktplaats.nl. Op die manier bereikt ’s lands grootste kringloopketen nieuwe klanten die het bedrijf anders nooit zouden bezoeken.