Madlener heeft Brusselse kritiek op geluidsplannen niet opgelost
Minister Barry Madlener (Infrastructuur) heeft kritiek van de Europese Commissie op zijn plannen om geluidshinder rond Schiphol te verminderen nog niet opgelost. Eurocommissaris Apostolos Tzitzikostas van Duurzaam Transport heeft vorige week een brief naar Madlener gestuurd met de opdracht om „tekortkomingen” in zijn plannen aan te pakken, meldt een Commissiewoordvoerder.
Een van de maatregelen is een lager maximumaantal vluchten van en naar Schiphol. Om dit pakket door te voeren, moest Madlener een Europese procedure doorlopen. De Commissie kwam daarbij met drie kritiekpunten, waarop de PVV-minister op zijn beurt heeft gereageerd. Die reactie blijkt nu onvoldoende.
De kritiek van de Commissie ging onder meer over de vraag welke nieuwe vliegtuigen moeten worden meegeteld. Een deel van de nieuwere en dus stillere vliegtuigen zou ook zonder maatregelen wel worden gekocht, beargumenteerde Madlener. Daarom telt alleen de ‘vlootvernieuwing’ mee die een gevolg is van de maatregelen. De Commissie had twijfels over deze benadering, en ook de minister zelf zei in een debat dat hij er „ongelukkig” mee is.
De Commissie vroeg zich ook af of het kabinet genoeg had gekeken naar maatregelen voor ‘general aviation’ zoals privéjets en politiehelikopters. Verder betwijfelde de Commissie of het kabinet alle mogelijkheden had benut om vliegtuigen anders te laten vliegen en zo geluidshinder tegen te gaan.
Het is nog onduidelijk of de Commissie vraagt om een betere onderbouwing, of dat Madlener zijn plannen concreet moet aanpassen. Een woordvoerder van de minister bevestigt dat hij een brief uit Brussel heeft ontvangen, maar zegt niets over de inhoud. Donderdag debatteert de Kamer kort over Schiphol.
Luchtvaartbedrijven verzetten zich met name tegen de plannen om het maximumaantal vluchten in te perken. Binnenkort doet de rechter uitspraak in een kort geding dat ze hebben aangespannen tegen de Staat.
Het maximumaantal ‘vliegbewegingen’ hangt af van de andere maatregelen die Madlener neemt. Als bijvoorbeeld nieuwe vliegtuigen stiller blijken te zijn dan eerst gedacht, hoeft het aantal vluchten mogelijk minder omlaag.