Duitse autobouwers blijven achter bij wereldwijde concurrenten
De grote Duitse autofabrikanten BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen bleven vorig jaar achter bij veel van hun wereldwijde concurrenten. Ze kampten met zwakke verkoopcijfers en dalende winsten. Volgens een onderzoek van adviesbureau EY daalde de gezamenlijke omzet van de drie concerns met 2,8 procent.
De gecombineerde verkopen van de zestien grootste wereldwijde autofabrikanten groeiden daarentegen met 1,6 procent. Hiermee overschreden ze voor het eerst de grens van 2 biljoen euro. Van de grote wereldspelers presteerde Stellantis, het moederbedrijf van onder meer het Duitse Opel, het slechtst met een verkoopdaling van 17 procent.
Duitse autofabrikanten kampen vooral met tegenvallende verkopen van elektrische auto’s, ondanks miljardeninvesteringen in ontwikkeling. „De vraag is lang niet zo sterk als gehoopt”, zegt Constantin Gall, sectordeskundige bij EY. De Duitsers hadden het afgelopen jaar ook te maken met dure terugroepacties door mankementen zoals softwarefouten. Ook moesten veel bedrijven reorganiseren om kosten te drukken.
De Duitse fabrikanten ondervinden steeds meer concurrentie van Aziatische merken, die goedkopere auto’s met geavanceerde technologie en veel luxe opties aanbieden. De oplopende handelsoorlog met de Verenigde Staten kan de markt verder verstoren. President Donald Trump heeft een importtarief van 25 procent aangekondigd op alle auto’s die de VS binnenkomen. De heffing treft de Duitse fabrikanten extra hard, omdat ze meer auto’s naar de VS exporteren dan enig ander land. Het gaat bijvoorbeeld om dure modellen zoals de Porsche 911 en de Mercedes S-Klasse, met hoge winstmarges.