Tientallen klachten bij ANWB over boordladers elektrische auto’s
De ANWB heeft tientallen klachten ontvangen over de boordladers van elektrische auto’s. Dat laat een woordvoerder weten na berichtgeving van Radar. Het consumentenprogramma meldde maandag dat sommige modellen van onder meer Peugeot, Opel en Citroën kampen met problemen door een defecte boordlader. Als gevolg daarvan kunnen eigenaren hun auto’s minder goed opladen.
Boordladers vormen wisselstroom om naar stroom die geschikt is voor batterijen van elektrische auto’s. Problemen aan deze boordladers, ook wel on-board chargers (OBC) genoemd, komen volgens Radar relatief vaak voor bij bepaalde auto’s van merken die onder moederbedrijf Stellantis vallen. Deze stekkerauto’s hebben een boordlader van het merk Mahle.
Stellantis en Mahle wilden aan Radar niet vertellen hoe vaak de boordladers precies stukgaan, maar de problemen waren al langer bekend bij de ANWB. „ANWB pleit voor een langere garantietermijn, gezien de belangrijke rol die de OBC speelt in het functioneren van de auto”, aldus de zegsvrouw. Daarmee moeten consumenten worden beschermd tegen de hoge kosten van reparaties. Voor een nieuwe boordlader betalen consumenten volgens Radar duizenden euro’s.
Het consumentenprogramma meldt dat Stellantis vier jaar garantie geeft op de boordladers van verschillende modellen. Die extra dekking werd vier jaar geleden ingevoerd; de normale garantieduur is twee jaar. De problemen met boordladers spelen ook bij Toyota. Die fabrikant geeft minimaal 5 jaar of 200.000 kilometer garantie op de boordladers van het Proace- en Proace City-model, modellen die voortvloeien uit een samenwerking tussen Toyota en Stellantis.