Economie

BMW verwacht ‘tegenwind’ door importheffingen VS

BMW verwacht dit jaar hinder van importheffingen die de Verenigde Staten invoeren. Ook vreest de Duitse autofabrikant dat de moeilijke situatie op de Chinese markt de resultaten in 2025 drukt, meldt het bedrijf bij zijn jaarcijfers.

ANP
14 March 2025 08:43Gewijzigd op 14 March 2025 13:14Leestijd 2 minuten

BMW verwacht „tegenwind” van handelstarieven, onder andere door de hogere aluminium- en staalheffingen die afgelopen woensdag in de VS ingingen. Heffingen aan de grens drukken dit jaar naar verwachting voor ongeveer 1 miljard euro op de winst, zei topman Oliver Zipse in een interview met Bloomberg Television.

„Het is een conservatieve schatting”, zei Zipse. BMW heeft onder andere last van Amerikaanse importheffingen op zijn auto’s uit Mexico, omdat die niet voldoen aan de afspraken uit een Noord-Amerikaans vrijhandelsverdrag. Ook dreigt de Amerikaanse president Donald Trump met heffingen op Europese auto’s en hanteert de Europese Unie hogere importheffingen op elektrische auto’s uit China, wat BMW ook merkt.

Tegelijkertijd is BMW volgens de topman „van nature beschermd” doordat het bedrijf op veel verschillende plekken in de wereld produceert. „Van alle producten die we in de VS verkopen, wordt meer dan 50 procent in de VS gemaakt.”

In China kampen Europese autofabrikanten met felle concurrentie van Chinese fabrikanten van elektrische auto’s en een laag consumentenvertrouwen. Tegelijkertijd verwacht BMW dat minder hevige inflatie en lagere rentes voordelig uitpakken in 2025. Die kunnen de vraag naar de luxeauto’s van het Beierse concern vergroten. Later dit jaar begint BMW met de productie van een nieuwe lijn elektrische auto’s.

Vorig jaar daalde de winst met 37 procent tot net geen 7,7 miljard euro. De omzet ging ruim 8 procent omlaag tot 142,4 miljard euro. Naast problemen op de Chinese markt kwam dat door een grote terugroepactie om defecte remsystemen van toeleverancier Continental.

BMW verkocht vorig jaar bijna 2,5 miljoen auto’s, ook van merken als MINI en Rolls-Royce. Dat was een daling van 4 procent in vergelijking met 2023. Elektrische auto’s waren juist populair en goed voor 17 procent van alle autoverkopen. Dit jaar wil BMW het aandeel volledig elektrische auto’s op het totaal licht opvoeren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer