Kogelvis moet jongeren waarschuwen voor misleidende onlinereclame
Jongeren kunnen elkaar online waarschuwen voor misleidende advertenties van merken en influencers door een emoji van een kogelvis te plaatsen in de comments. Daartoe roept de Stichting Reclame Code (SRC) hen op in een nieuwe campagne. De kogelvis, die zichzelf opblaast wanneer hij in gevaar is, geldt in dat geval als waarschuwingsteken.
Een voorbeeld van misleidende reclame is volgens de SRC een advertentie waarin wordt verteld hoe iemand snel rijk kan worden. Maar er wordt ook reclame gemaakt met valse gezondheidsclaims of met bekende Nederlanders, die daar zelf geen toestemming voor hebben gegeven.
„Iedereen moet kunnen vertrouwen op eerlijke en duidelijk herkenbare reclame, van zowel merken als influencers”, zegt directeur Otto van der Harst van de SRC. Maar volgens hem ligt online nog altijd misleiding op de loer, ondanks dat veel influencers zich aan de regels houden. Die „bad actors” ondermijnen het vertrouwen in reclame, stelt Van der Harst. „Met de kogelvis-emoji willen we jongeren een simpel instrument geven om dat kenbaar te maken.”
Naast het plaatsen van een emoji kunnen jongeren ook een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). Die commissie valt onder de SRC en beoordeelt of reclames aan de regels voldoen. In aanloop naar de campagne heeft de RCC het op haar website makkelijker gemaakt om een officiële klacht in te dienen.