Economie

Unilever brengt ijstak naar beurzen Amsterdam, Londen en New York

Unilever brengt zijn ijstak, met merken als Ben & Jerry’s, Magnum en Cornetto, naar de beurzen in Amsterdam, Londen en New York. Ook kondigt het was- en levensmiddelenconcern aan dat voormalig Heineken-topman Jean-François van Boxmeer de beoogd voorzitter is van het bedrijf dat wordt afgesplitst. De ijsdivisie wordt een Nederlands bedrijf en het hoofdkantoor blijft in Amsterdam gevestigd. Welke naam de onderneming krijgt, is nog niet bekend.

ANP
13 February 2025 08:14Gewijzigd op 13 February 2025 10:11

Unilever meldde vorig jaar het onderdeel te willen afsplitsen. Dat moest dit jaar gebeuren, maar er was toen nog geen knoop doorgehakt over de wijze waarop. Volgens het bedrijf is de keuze voor een notering in onder meer Amsterdam genomen om te zorgen voor zoveel mogelijk waarde voor de aandeelhouders. Over details rond de beursgang, die voor het einde van het jaar een feit moet zijn, wordt later pas een knoop doorgehakt.

In oktober werd al bekend dat de ijsdivisie van Rotterdam naar het centrum van Amsterdam zou verhuizen. De ongeveer 450 werknemers van deze afdeling moeten in het eerste kwartaal van dit jaar in het nieuwe kantoor in de Amsterdamse Reguliersdwarsstraat aan de slag gaan. Wereldwijd is de ijsdivisie goed voor 19.000 banen.

Van Boxmeer, die toezicht houdt op de afsplitsing, was tot 2020 zo’n vijftien jaar de hoogste baas van bierbrouwer Heineken. Onder leiding van de inmiddels 63-jarige verdubbelde Heineken ruimschoots in omvang in termen van omzet.

Unilever-topman Hein Schumacher kwam vorig jaar ook al met plannen om wereldwijd zo’n 7500 banen te schrappen om de kosten te drukken. In Nederland verdwijnen per saldo rond de 200 banen. Het levensmiddelenconcern wil zich meer gaan richten op zijn belangrijkste merken, zoals Knorr, Hellmann’s en Dove. Eind vorig jaar maakte Unilever bekend de merken Unox, Conimex en Zwan te verkopen.

Unilever kwam donderdag ook met zijn jaarcijfers, waarbij het bedrijf bekendmaakte voor 1,5 miljard euro aandelen te gaan inkopen. In 2024 heeft het bedrijf zijn omzet met een kleine 2 procent kunnen opkrikken tot 60,8 miljard euro. Daarbij profiteerde Unilever niet alleen van prijsverhogingen, maar er werden ook meer producten van de hand gedaan. Onder meer de merken Dove en Vaseline deden het goed. Bij de ijstak groeiden de verkopen met 4,5 procent tot 8,3 miljard euro. Wel ging er ruim een tiende minder winst in de boeken. Concernbreed kwam die uit op 6,4 miljard euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer