Vuurwerkbranche na oogletselcijfers: vuurwerkbril meer stimuleren
De vuurwerkbranche wil mensen meer stimuleren om een vuurwerkbril te dragen als ze in de buurt zijn van vuurwerk. Dit zegt voorzitter Leo Groeneveld van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) naar aanleiding van de voorlopige cijfers van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG). Daaruit kwam naar voren dat afgelopen jaarwisseling zeker 187 mensen oogletsel hebben opgelopen door vuurwerk, het hoogste aantal in tien jaar.
Vuurwerkverkopers moeten bij elke aankoop een vuurwerkbril meegeven, maar Groeneveld zegt van winkeliers te horen dat steeds minder mensen een bril willen hebben. „De laatste jaren hebben winkeliers het gevoel dat de urgentie om een vuurwerkbril te dragen minder is geworden. Daarom willen we meer inzetten op voorlichting en het stimuleren van het dragen van een bril.”
Volgens Groeneveld wilde de vuurwerkbranche al voordat de cijfers bekend werden met een reclamebureau een campagne opzetten voor de komende jaarwisseling. Hij hoopt dat onder meer de overheid en artsen daaraan willen bijdragen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) lanceerde in december overigens zelf een campagne om Nederlanders bewust te maken van de risico’s van vuurwerk.
De NOG meldde ook dat meer dan de helft van de slachtoffers oogletsel heeft opgelopen door legaal vuurwerk en consumentenvuurwerk als „extreem onveilig” te zien. Er moet zo snel mogelijk een definitief vuurwerkverbod komen, vindt het gezelschap.
Een vuurwerkverbod is geen oplossing voor wangedrag, stelt Groeneveld. „Wangedrag en het lastigvallen van hulpverleners los je niet op door siervuurwerk te verbieden, maar door goed na te denken over het aanpakken van wangedrag.”