Nederlanders besteden meer aan slimme huishoudapparatuur
Nederlanders hebben in 2024 meer uitgegeven aan ‘slimme’ huishoudelijke apparaten, die via internet op afstand kunnen worden bediend met een smartphone of tablet. De markt voor deze apparatuur, zoals slimme wasmachines, vaatwassers, rolluiken, zonwering en robotstofzuigers groeide in een jaar tijd naar 3,7 miljard euro, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope. Dat is ruim 200 miljoen euro meer ten opzichte van 2023.
Net als in 2023 gaven huishoudens het meeste uit aan slimme rolluiken, gordijnen en zonwering. Aan deze producten werd ruim 1,3 miljard euro besteed. Aan slimme wasmachines en drogers werd 520 miljoen euro uitgegeven en aan ovens en magnetrons 475 miljoen euro. Robotstofzuigers waren goed voor bijna 330 miljoen euro.
Meer dan een kwart van de Nederlandse huishoudens bezit inmiddels slimme huishoudelijke apparatuur, stelt Multiscope op basis van een onderzoek onder ruim 5400 Nederlanders. Dat is net zo veel als een jaar eerder en komt neer op ruim 2,3 miljoen huishoudens. Het populairste product blijft de robotstofzuiger. Ruim de helft van de ondervraagden noemt gemak en comfort als belangrijkste reden voor de aanschaf van slimme huishoudelijke apparatuur.