EconomieAandelenemissie

Eindhalte (nog) niet in zicht voor Ebusco

De noodlijdende e-bussenfabrikant Ebusco heeft voldoende geld opgehaald om door te gaan. Maar het bedrijf is nog lang niet boven Jan.

Koos Schwartz, Trouw
22 November 2024 16:49
De noodlijdende fabrikant van elektrische bussen Ebusco uit Deurne is voorlopig gered van de ondergang. beeld Ebusco
De noodlijdende fabrikant van elektrische bussen Ebusco uit Deurne is voorlopig gered van de ondergang. beeld Ebusco

Elektrische bussenfabrikant Ebusco heeft het vege lijf gered. Voorlopig althans. Het bedrijf heeft met een grote aandelenemissie 36 miljoen euro opgehaald en kan nu verder. Maar de toekomst van het ooit zo veelbelovende bedrijf blijft ongewis.

Ebusco moest extra aandelen uitgeven, omdat de bodem van de kas in zicht was. Een Amerikaans investeringsfonds, Heights Capital, kocht voor 6 miljoen euro aan aandelen, de Chinese batterijenfabrikant Gotion voor 1,8 miljoen. Bestaande aandeelhouders als ING, Van der Valk Investments en Ebusco-oprichter Peter Bijvelds hebben een deel van hun leningen aan Ebusco omgezet in aandelen.

Overigens blijft het niet bij die uitgifte van bijna 44 miljoen aan nieuwe aandelen. Gotion kan nog een nieuw pakket aandelen aanschaffen. Als dat tenminste wordt goedgekeurd op een speciale aandeelhoudersvergadering die daarvoor wordt georganiseerd.

Hoewel Ebusco nu weer over het nodige geld beschikt, komt het nog 25 miljoen euro aan werkkapitaal tekort. Een deel daarvan moet binnenkomen met de verkoop van bussen die al zijn gemaakt maar die de opdrachtgevers niet willen hebben. Ook wil Ebusco voor zo’n 5 miljoen euro aan bezittingen verkopen. Lukt dat niet, dan dreigt een faillissement.

Lage gewicht

Ebusco 2.2 elektrische bussen aan het opladen. beeld Ebusco

Ebusco werd in 2012 opgericht. Het produceert lichtgewicht elektrische bussen. Door hun lage gewicht hoeven ze minder vaak te worden opgeladen dan andere e-bussen. De bussen zijn in aanschaf duurder, maar in het dagelijks gebruik goedkoper. Europese ov-bedrijven moeten vanaf 2025 emissievrije bussen kopen. In 2030 moeten dieselbussen uit Europese steden zijn verdwenen. Vandaar dat het orderboek van Ebusco snel volliep.

Tijdens de coronapandemie ontstonden problemen. Ebusco kreeg onderdelen voor zijn bussen vaak niet op tijd binnen. Toen lockdowns voorbij waren, bleven bevoorradingsproblemen het bedrijf parten spelen. Ebusco had ook moeite om bussen te leveren die voldeden aan de specifieke wensen van klanten. Een nieuwe fabriek in Deurne had kinderziektes en de verplaatsing van een deel van de productie naar China leidde eveneens tot problemen.

Verlies

Gevolg was dat Ebusco keer op keer minder bussen produceerde dan het had aangekondigd en dat bussen vaak te laat werden opgeleverd, met boetes tot gevolg. Over 2023 leed Ebusco een verlies van 120 miljoen euro. Daar kwam in de eerste helft van dit jaar nog een verlies van bijna 47 miljoen bovenop.

De afgelopen weken lag de productie vrijwel stil. De onlangs benoemde bestuursvoorzitter Christian Schreyer meldt er vertrouwen in te hebben dat Ebusco er weer bovenop komt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer