Krant: Unilever wil ijsjestak naar de beurs brengen
Unilever werkt eraan om zijn ijsjesdivisie, met bekende merken als Ola en Ben & Jerry’s, zelfstandig naar de beurs te brengen. Dat meldt de Britse zakenkrant Financial Times op basis van ingewijden.
Het was- en levensmiddelenconcern kondigde in maart al aan de tak te willen afsplitsen. Daarna probeerde Unilever interesse te wekken bij investeerders die het onderdeel zouden kunnen overnemen. Daarmee zouden dan waarschijnlijk miljarden euro’s gemoeid zijn.
Maar volgens de mensen die de krant sprak zijn investeerders huiverig door de forse omvang van de divisie en de ingewikkelde toeleveringsketen. De ingewijden waarschuwden wel dat er nog steeds een bieder kan opduiken, maar voorlopig lijkt dat dus niet waarschijnlijk.
Een van de bronnen wist ook te melden dat de recente verkiezing van Donald Trump tot Amerikaans president een „positieve” invloed zou kunnen hebben op Unilevers plannen om de divisie naar de beurs te brengen. Daardoor zou de situatie op de financiële markten nu gunstiger zijn voor beursgangen.
Unilever wilde geen commentaar geven aan de Financial Times.
Het bedrijf wil zich onder topman Hein Schumacher volgens een recent bronnenbericht van persbureau Reuters richten op zijn belangrijkste merken zoals Knorr, Hellmann’s en Dove. Daarom zou Unilever ook een verkoop bekijken van bekende Nederlandse merken als Unox en Conimex. Op dat nieuws wilde Unilever ook al niet reageren.
Schumacher nam vorig jaar het roer over van Alan Jope, nadat de activistische belegger Nelson Peltz een belang had genomen in het bedrijf en was toegetreden tot de raad van bestuur. Dat gebeurde na een mislukte poging om de consumententak van de Britse farmaceut GlaxoSmithKline over te nemen. Schumacher gaf eerder al aan dat hij zich ging inzetten „om de bedrijfsprestaties naar een hoger niveau te tillen”.