Dutch Baroque viert 10-jarig bestaan met feestelijke barokmuziek
Dutch Baroque bestaat in december tien jaar. Dit wordt gevierd met twee concerten vol feestelijke barokwerken in Middelburg en Zwijndrecht.
Ter gelegenheid van het jubileum zijn ook trompettisten, paukenisten, Dutch Baroque Vocal Consort en solisten van de partij. In 2014 richtte componist, organist en dirigent Gerard de Wit Dutch Baroque op met de ambitie om met professionele musici een eigen geluid te laten horen en kennis over te dragen door middel van educatie. Het ensemble speelt op historische instrumenten en richt zich vooral op het repertoire uit de 17e en 18e eeuw. Dat blijkt ook uit het programma van het jubileumconcert met onder andere het Te Deum van Marc-Antoine Charpentier, het Concerto grosso in C gr.t. op.3 nr.12 van Francesco Manfredini en Bachs Magnificat anima mea Dominum, BWV 243. Solisten zijn Ai Horton (sopraan), Oscar Verhaar (countertenor), Chris Postuma (tenor), en Samuel Wong (bas).
Een van de redenen dat De Wit Dutch Baroque oprichtte, is dat hij het publiek graag meeneemt naar een andere wereld vol andere gevoelens en gedachten. Daarbij wil hij een eigen geluid laten horen, gebaseerd op zijn kennis van de historische uitvoeringspraktijk. De afgelopen jaren heeft hij ervaren dat „vooral muziek uit de 17e en 18e eeuw - en natuurlijk ook de 16e eeuw – tot de verbeelding spreekt en mensen emotioneel raakt.” Tegelijk is deze muziek volgens de dirigent muzikaal en intellectueel verfijnd en kunstig in elkaar gezet. „Een wonderlijke combinatie die blijft fascineren.”
De afgelopen tien jaar zijn met vallen en opstaan verlopen, blikt de musicus terug. „We zijn als organisatie gegroeid en hebben een heldere richting gevonden. De komende tien jaar wil ik mij met Dutch Baroque ook internationaal oriënteren en samenwerken met meer nationale en internationale festivals.” De Wit zegt als musicus gegroeid te zijn in de afgelopen jaren. „Dankzij doorzettingsvermogen en pioniersgeest kwam ik in aanraking met mensen en organisaties die willen samenwerken.”
Hoogtepunten in het bestaan van Dutch Baroque noemt de dirigent zijn reconstructie van Bachs Matthäus Passion, de uitvoeringen van diens Hohe Messe en van Händels Messiah en verder de samenwerking met festivals, basisscholen en de gemeente Zwijndrecht en de academiedagen met Ton Koopman en het blokfluitkwartet Brisk.
De financiële uitdagingen zijn vandaag de dag groot ervaart De Wit. „Ik vergeet nooit de impact van de coronaperiode. Inflatie en hogere verwachtinngen qua vergoedingen maken het moeilijker, terwijl sponsors voorzichtiger zijn. De cd-verkoop is geen stabiele bron van inkomsten meer. Soms investeer ik uit eigen middelen om mijn organisatie draaiend te houden en musici te kunnen laten spelen.” De dirigent gaat echter niet bij de pakken neerzitten: „De komende tien jaar wil ik nog meer mensen laten genieten van deze prachtige muziek. Terwijl veel anderen stoppen of het moeilijk hebben, voel ik juist de drang om de oudemuziekcultuur te behouden en te laten voortleven.”
Meer informatie en kaarten: dutchbaroque.nl .