Uit recent onderzoek blijkt dat ongewenst gedrag, zoals agressie en intimidatie het vaakst in de zorg voorkomen. In de podcast Sprekend RD delen drie zorgmedewerkers hun ervaringen.
Ambulanceverpleegkundige Thijs Aarten zegt dat de houding van de zorgverlener daarbij een grote rol speelt. Hij kwam bij een patiënt die vuurwapengevaarlijk was en ging rustig met hem in gesprek. Totdat even later de politie met veel lawaai en kogelwerende vesten binnenkwam. En toen sloeg de vlam in de pan.
Teammanager Esther Vlaming, werkzaam in het St Jansdalziekenhuis, geeft aan dat agressie tegen zorgverleners ook te maken heeft met een veranderende maatschappij; patiënten zijn mondiger en laten zich online informeren over hun situatie. Dan denken ze het soms beter te weten dan de artsen. Dat leidt dan tot agressief gedrag als de artsen en verpleegkundigen niet meegaan in het plan van de patiënt en familie.
Wanneer patiënten zorg nodig hebben, wordt de regie over hun leven grotendeels door de zorgverleners uit handen genomen. Dat geeft veel onzekerheid die tot agressie kan leiden. Heel duidelijk uitleggen wat je als zorgverlener gaat doen is dan belangrijk, benadrukken de zorgverleners. Hoewel geen van de zorgverleners agressie goed wil praten, hebben ze er deels wel begrip voor. En oplossingen zoeken ze deels bij zichzelf.
In de podcast spreekt postcastredacteur Arno Lagendijk met Dicky Ploeg, die werkzaam is als preventiemedewerker bij RST Zorgverleners, ambulanceverpleegkundige Thijs Aarten, die bij Witte Kruis Ambulancezorg werkt, en Esther Vlaming, die werkt als teamleider op het Moeder&Kind Centrum in het St Jansdalziekenhuis.