Binnenland

Staten Utrecht blijven bij alternatief plan A27 bij Amelisweerd

Provinciale Staten van Utrecht willen minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) oproepen de Amelisweerd te ontzien bij het verbeteren van de doorstroming op de A27. Een meerderheid van de fracties steunde een motie van ChristenUnie, Volt, SP en Partij voor de Dieren, waarin het college van Gedeputeerde Staten werd gevraagd bij Madlener te blijven pleiten voor een alternatief plan. Daardoor zou het aantal files op de A27 kunnen worden verminderd zonder daarvoor de weg te verbreden bij het landgoed Amelisweerd.

ANP
13 November 2024 20:52Gewijzigd op 13 November 2024 21:12

Madlener meldde enkele weken geleden aan de Tweede Kamer dat hij niets ziet in het plan van de regio Utrecht om de verbreding van de A27 bij Amelisweerd te voorkomen. Op vrijwel alle vlakken scoort het plan volgens de bewindsman slechter dan het tracébesluit van het kabinet.

De indieners van de motie stelden onder meer dat het alternatief een groot draagvlak in de regio heeft, aanzienlijk goedkoper is dan het tracébesluit van het kabinet en bijdraagt aan een gezondere leefomgeving.

Onder meer D66 en VVD steunden de motie. De VVD-fractie plaatste wel een kanttekening en zei het niet eens te zijn met een deel van de motie waarin de indieners zich expliciet uitspraken tegen het tracébesluit van het kabinet. „De VVD is voor het alternatief, maar niet tegen het tracébesluit”, zei VVD-fractievoorzitter Vincent Janssen. Volgens de VVD gaat het niet om een kwestie van voor of tegen. „Maar omdat we het resultaat vooropstellen, een veilige en toekomstbestendige weg die de ambities van onze regio op het gebied van economie en woningbouw mogelijk maakt, zullen we voor de motie stemmen. Dat doen we ook omdat we onze lobby richting het Rijk niet willen beschadigen.”

In december vorig jaar presenteerde de regio Utrecht de resultaten van een onderzoek naar het alternatieve plan. Daarin kiezen provincie en gemeente niet voor het verbreden van de snelweg, maar zetten ze in op het optimaal benutten van de bestaande breedte van de weg. Door de maximumsnelheid aan te passen naar 80 kilometer per uur passen er meer rijstroken op dit deel van de snelweg en zou een kostbare en risicovolle verbreding van de betonnen bak waarin de A27 ligt niet nodig zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer