Nederlandse autoriteiten „durven niet precies te benoemen” dat nogal eens mensen met een Marokkaanse achtergrond betrokken zijn bij antisemitisme, zoals de Jodenjacht van vorige week in Amsterdam.
Dat stelt criminoloog en antropoloog dr. Hans Werdmölder, die al zo’n veertig jaar Marokkaanse criminelen volgt en daar diverse publicaties over schreef.
Hoe kijkt u terug op de jacht op Joden in de nacht van donderdag op vrijdag?
Werdmölder, die promoveerde op problematiek van Marokkaanse, criminele jongeren in Amsterdam: „Het valt mij op dat bijvoorbeeld burgemeester Halsema van Amsterdam de problematiek rond veel mensen met een Marokkaanse achtergrond niet precies durft te benoemen. Een belangrijk deel van de Marokkaanse bevolkingsgroep staat vijandig tegenover Israël en de Joden. Dat zien we al jaren. Marokkaanse jongens uit Amsterdam gedragen zich bijvoorbeeld hinderlijk ten opzichte van Joden en slaan hen hun keppeltje af.
Triest genoeg verbaast het me niet eens dat Amsterdammers met een Marokkaanse achtergrond betrokken zijn bij de Jodenjacht. Ik kom meer dan eens Marokkaanse taxichauffeurs tegen die heel vervelend gedrag vertonen. Als ze mij als fietser de weg afsnijden met hun auto en ik zeg er wat van, dan moet ik hard doorfietsen. Want ze zetten hun auto apart en willen verhaal komen halen. Veel mensen durven dit soort dingen niet te zeggen, omdat ze bang zijn beschuldigd te worden van discriminatie.”
CDA-leider Bontenbal betoogde zaterdag dat Nederland kampt met een integratiecrisis. Hoe ziet u dat?
Werdmölder, zelf woonachtig in Amsterdam: „Het probleem speelt voor een belangrijk deel binnen Marokkaanse gezinnen. Welke media volgen ze daar? Hoe spreken ze over Hamas en Israël? Binnen die gezinnen wordt de Holocaust wel eens ontkend. Niet voor niets ondernemen mensen initiatieven om bijvoorbeeld met Marokkaanse jongeren Kamp Westerbork te bezoeken. Ik vind het veelzeggend dat nogal wat docenten in grote steden het niet eens meer aandurven om het verhaal over de Holocaust te doceren.”
Staat een belangrijk deel van de mensen uit Marokkaanse dan wel Arabische kringen met de rug naar de Nederlandse samenleving?
„Autoriteiten onderschatten dat velen uit deze groepen onvoldoende geïntegreerd zijn in onze samenleving. Deze groepen kennen onze historie onvoldoende of willen er geen kennis van nemen. Want die geschiedenis, bijvoorbeeld over de Holocaust, strookt niet met hun eigen opvattingen. Het valt me op dat veel mensen met een Marokkaanse achtergrond de Nederlandse samenleving helemaal niet goed kennen. Oudere Marokkanen spreken soms de Nederlandse taal zeer gebrekkig. Ze volgen geen Nederlandse media of willen die niet volgen. Ze staan een beetje buiten de maatschappij. Elk jaar gaan ze op vakantie naar Marokko. Je ziet vaker dat de tweede of derde generatie van minderheden zich weer naar binnen keert en religieuzer wordt dan de eerste generatie.”
„Het is toch niet normaal dat Joden vaak bang zijn om met een keppeltje op naar de synagoge te gaan?” - Hans Werdmölder, criminoloog
Hoe zouden problemen onder bijvoorbeeld Marokkaanse jongeren moeten worden bestreden?
„Je moet keihard tegen dit soort lui optreden. Nu gebeurt dat onvoldoende. Laten de Amsterdamse autoriteiten stoppen met slap beleid. Straf mensen die over de schreef gaan en tolereer bijvoorbeeld niet dat mensen met gezichtsbedekking demonstreren. Het opjagen van Joden willen we niet. De lokale overheid is nu een beetje wakker geworden.”
Joodse Nederlanders maken zich zorgen over hun veiligheid in Amsterdam. Kunt u zich die zorgen voorstellen?
„Heel goed. Joden moeten in Amsterdam hun geloof normaal kunnen uitdragen. Het is toch niet normaal dat Joden vaak bang zijn om met een keppeltje op naar de synagoge te gaan?”
In de nacht dat bij zogeheten hit-and-runacties Joden werden opgejaagd en mishandeld, heeft de politie niemand gearresteerd. Wat vindt u daarvan?
„Ik kan daar geen oordeel over vellen en was er niet bij. In zijn algemeenheid zeg ik wel dat de autoriteiten de gevaren die de Joden lopen, onderschatten. De Joodse minderheid in de hoofdstad heeft al vaker bij de autoriteiten aan de bel getrokken. Ze krijgen dan te horen: „We houden het in de gaten.” Vervolgens wordt er geen actie ondernomen.”
Er verschijnen berichten dat ook de supporters van de Israëlische voetbalclub Maccabi Tel Aviv zich vorige week misdroegen. Hoe kijkt u daarnaar?
„Actie lokt reactie uit. Maar bedenk dat we met een bepaalde categorie mensen te maken hebben. Onder voetbalsupporters is het niet ongebruikelijk om beledigende leuzen te uiten richting de tegenstander. Op grond van wat ik zag op beelden in de media, kun je ook zeggen dat Israëlische supporters uitdagend gedrag vertoonden. Maar dat feit kun je niet opvoeren als excuus voor de jacht op Joden. Bij die jacht werd nota bene gevraagd naar iemands paspoort en werden Joden in elkaar geslagen.”
Op X (het voormalige Twitter) wees Marten Visser, directeur van de christelijke zendingsorganisatie GlobalRize International, dit weekend op een bericht op TikTok. „Nog nooit zo trots geweest Marokkaans te zijn”, meldde iemand na de Jodenjacht in Amsterdam. Visser schrijft: „Dit is het omslagpunt. Het is nu overduidelijk: er is een parallelle samenleving ontstaan die afgebroken moet worden.”
Hoe kijkt u naar zo’n bericht op TikTok?
„Het is schandalig en idioot als een Marokkaan er trots op is dat Joodse mensen in het publieke domein zijn geschopt en geslagen.”
Bent u somber over de toekomst van Amsterdam?
„Nee. Maar ik vind wel dat er paal en perk moet worden gesteld aan intimiderend gedrag van onder meer figuren uit Marokkaanse kringen.”