Economie
Temu moet webshop aanpassen van ACM en andere toezichthouders EU

De Chinese webwinkel Temu houdt zich niet aan het consumentenrecht en moet zijn werkwijze aanpassen. Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) namens meerdere Europese consumententoezichthouders. Zo zou Temu nepkortingen in de webshop laten zien.

ANP
8 November 2024 13:16Gewijzigd op 8 November 2024 14:07

Temu krijgt van de toezichthouders een maand de tijd om te melden hoe het bedrijf zijn handelspraktijken aanpast. Als Temu dit niet doet, krijgt het bedrijf mogelijk sancties opgelegd.

Eerder dit jaar hadden de Consumentenbond en zestien andere consumentenorganisaties een klacht ingediend bij de nationale toezichthouders. De consumentenorganisaties stelden onder meer dat Temu verboden technieken gebruikt om consumenten te beïnvloeden. Ook zou het bedrijf het klanten onnodig moeilijk maken om hun account op te heffen en dat mag niet volgens Europese wetgeving.

De toezichthouders zeggen ook dat Temu aftelklokken gebruikt en aangeeft dat een product bijna uitverkocht is om consumenten onder druk te zetten een bepaald product te kopen. Daarnaast zou de webwinkel de druk opvoeren met spelelementen, zonder informatie te geven over wat consumenten eraan hebben. Ook zouden in de webwinkel misleidende duurzaamheidsclaims staan.

Verder ontbreekt in de webshop van Temu volgens de waakhonden belangrijke informatie, bijvoorbeeld over de rechten van klanten om producten terug te sturen en hun geld terug te krijgen. Ook wordt het consumenten moeilijk gemaakt om contact op te nemen met de klantenservice omdat contactgegevens worden verborgen, aldus de ACM.

Ook de Europese Commissie vermoedt dat Temu zich niet aan de Europese regels houdt. Vorige week werd bekend dat de commissie een officieel onderzoek start naar de mogelijke verkoop van illegale ontwerpen en de potentieel verslavende werking van het platform.

Temu werd vorig jaar in Europa actief en is sindsdien erg populair, omdat de producten goedkoper zijn dan in veel andere webwinkels. Webshops als Temu krijgen veel kritiek. Volgens critici dragen goedkope webwinkels bij aan overconsumptie. Ook zouden sommige producten zoals speelgoed niet veilig zijn. Temu zei in september 92 miljoen bezoekers per maand te hebben.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer