Luchtvaartmaatschappij KLM heeft in de eerste negen maanden van dit jaar meer reizigers naar hun bestemming gebracht. Volgens topvrouw Marjan Rintel zaten de vliegtuigen zelfs vol. Toch blijft de capaciteit nog altijd achter en zijn de kosten hoog. Maatregelen, zoals de eerder aangekondigde besparingen, zijn daarom „keihard nodig”, aldus Rintel. Daarbij wordt ook gekeken naar de investeringen in de cateringdochter van de luchtvaartmaatschappij, meldt zij donderdag.
KLM Catering Services (KCS) is verantwoordelijk voor de logistiek van de catering aan boord, zoals de maaltijden en drankjes. De luchtvaartmaatschappij meldt „strategische opties” te gaan verkennen om het onderdeel „gereed te maken voor de toekomst”. Hoe die strategische verkenning er precies uit gaat zien, en of KCS mogelijk wordt afgeslankt, is nog niet bekend. „Alle opties worden bekeken”, meldt Rintel daarover.
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij kondigde vorige maand een naar eigen zeggen „stevig” pakket aan maatregelen aan om de prestaties te verbeteren. „Deels omdat de kosten hoger zijn, deels omdat capaciteit niet voldoende is”, legt Rintel uit. De capaciteit bij KLM bleef in het derde kwartaal met een plusje van 0,2 procent achter bij die van de totale luchtvaartcombinatie die met 3,6 procent toenam. „We kunnen de capaciteit niet volledig benutten vanwege een tekort aan piloten en onderdelen. Ook daarom zijn de maatregelen nodig”, aldus de topvrouw.
Toch zag KLM de omzet in de eerste negen maanden van dit jaar stijgen, met 5,5 procent op jaarbasis tot ruim 9,5 miljard euro. Maar door de hoge kosten maakte de operationele winst een vrije val en daalde met 303 miljoen euro tot 365 miljoen euro. Ook financieel topman bij KLM Bas Brouns erkent dat er iets moet veranderen. „De financiële prestaties van de eerste negen maanden van dit jaar zijn historisch laag en bevestigen de noodzaak van de aangekondigde maatregelen door het hele bedrijf.”