Onrust in Zeeland door treinproef: „Dit is de spreekwoordelijke druppel”
Ze starten een petitie en onderzoeken juridische stappen: de doorgaans constructieve Zeeuwen zijn niet blij met een op handen zijnde proef en langdurige treinuitval. Maar of het besluit nog te veranderen valt, is de vraag.
Onrust in Zeeland. Het traject van Vlissingen richting Roosendaal is gekozen voor een proefbaanvak voor het spoorbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS), zo maakte staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) begin oktober bekend. Dit moet het huidige treinbeveiligingssysteem uit de jaren zestig vervangen. Een analyse wees uit dat het Zeeuwse traject het meest geschikt is voor de proef, naast een eerste proefbaanvak in Friesland.
De gevolgen voor de Zeeuwen zijn niet mals: in 2028 of 2029 rijden er vier maanden lang geen treinen op het traject Vlissingen-Goes. En dat terwijl de Zeeuwse lijn, de enige spoorlijn in de provincie, „zo van belang is voor de regionale bereikbaarheid en daarmee de leefbaarheid”, in de woorden van de staatssecretaris. In de provincie klinkt dan ook flinke kritiek. Een petitie van een studente aan de HZ University of Applied Sciences tegen de proef is bijna 2500 keer ondertekend.
De provincie was van meet af aan tegen de proef in Zeeland, zegt gedeputeerde Harry van der Maas (Mobiliteit). Toch verwacht Van der Maas niet dat de staatssecretaris zijn besluit zal heroverwegen. „Daar was hij tijdens zijn bezoek maandag heel duidelijk over.”
Daarom zet Van der Maas in op maatregelen die de pijn voor de reiziger moeten verlichten. Om de Zeeuwen tegemoet te komen, draagt het Rijk financieel bij aan onder meer treinvervangend vervoer, extra ov-fietsen en de bouw van twee spoorviaducten. Desondanks snapt Van der Maas de zorgen, zegt hij. „Maar laten we creatief denken, in oplossingen en niet in problemen. Ik ga me er maximaal voor inspannen om de pijn voor de reiziger zo veel mogelijk te verzachten.”
Examens
Die maatregelen nemen de zorgen echter niet weg, zegt Rinus de Rijder. Behalve directeur van het Hoornbeeck College in Goes is hij ook voorzitter van de Stichting Scholierenvervoer Zeeland. „De afgelopen jaren was er al regelmatig treinuitval, onder andere door verzakking van het spoor. Toen hebben we gezien dat de impact groot is: studenten konden niet op tijd zijn bij examens of op hun stageadres.”
Extra geld voor alternatief vervoer is voor de scholen niet de oplossing, vreest De Rijder. „In Zeeland is al een tekort aan chauffeurs, dus het wordt een uitdaging om genoeg mensen te vinden die de bussen kunnen besturen. Bovendien sta je nu al muurvast als je in de spits Goes uit wilt. Extra bussen betekent nog meer drukte.”
Studenten kiezen door de treinuitval straks mogelijk voor scholen buiten de provincie, vreest De Rijder. „De overheid wil Zeeland promoten. Maar daar druist dit besluit tegen in. Als je mensen naar onze provincie wilt trekken, moeten die er wel kunnen komen.”
„De overheid wil Zeeland promoten, maar daar druist dit besluit tegen in” - Rinus de Rijder, voorzitter Stichting Scholierenvervoer Zeeland
De beslissing over de proef van het ERTMS is voor de Zeeuwen „de spreekwoordelijke druppel”, zegt De Rijder. „Eerst ging de marinierskazerne niet door, dit is een volgende teleurstelling. De Zeeuwen zijn altijd bereid om constructief mee te denken. Maar Zeeland kan dit er gewoon niet bij hebben.”
De Rijder is dan ook niet van plan het erbij te laten zitten. „Momenteel kijken juristen of de besluitvorming zorgvuldig tot stand is gekomen en of de impact van tevoren goed is ingeschat. Wie weet kunnen we het besluit juridisch nog aanvechten.”