De Zeeuwse gedeputeerde voor mobiliteit, Van der Maas, gaat in zijn provincie minder buslijnen schrappen dan eerst het plan was. Zo hoopt hij een vervoersbedrijf te interesseren om vanaf 2026 het openbaar vervoer in Zeeland te verzorgen.
Geen enkel vervoersbedrijf had ingeschreven op de aanbesteding voor het toekomstige ov in Zeeland, bleek vorig jaar oktober. „Dat was wel even schrikken”, gaf SGP-gedeputeerde Van der Maas donderdag toe op een persconferentie in het provinciehuis. Hij vertelde dat hij na veel gesprekken met onder anderen reizigers, vervoersbedrijven, gemeenten en chauffeurs een nieuw plan heeft gemaakt, dat naar verwachting nu wel kan worden uitgevoerd.
Zo verdwijnen er in Zeeland minder vaste buslijnen dan oorspronkelijk de bedoeling was. In de gemeenten Veere, Borsele en Noord-Beveland komen er zelfs ritten bij. Daarnaast wordt de concessie voor het verzorgen van het ov verlengd van acht naar twaalf jaar. Door die langere contractduur heeft de vervoerder meer tijd om zijn investeringen terug te verdienen. Verder zullen er minder strenge eisen worden gesteld aan de uitstoot van de bussen. „Aanvankelijk wilden we bussen met zero emissie vanaf de start van de nieuwe concessie, eind 2026. Dat bleek een te strenge eis”, zei Van der Maas donderdag. „Het is nu de bedoeling dat het busvervoer vanaf 2030 geheel schoon is. Voor de zogenaamde scholierenlijnen geldt dat deze vanaf 2030 voor 50 procent aan de zero-emissienorm moeten voldoen.”
Het schrappen van vaste buslijnen oogstte veel kritiek. Zo overhandigden boze buschauffeurs eind oktober een petitie aan Van der Maas.
Met het ov-plan dat er nu ligt, is de provincie op zoek naar een vervoerder die het busvervoer op de vaste lijnen in Zeeland voor een bedrag van 27,5 miljoen euro per jaar wil uitvoeren. Het jaarlijkse provinciale budget voor het ov wordt structureel met twee miljoen euro verhoogd, is het plan.
Daarnaast gaat het optuigen van een nieuw fijnmazig, flexibel en vraaggestuurd ov-systeem in Zeeland ook gewoon door, zei Van der Maas. Door die nieuwe mobiliteitsvorm is iedereen in Zeeland zeven dagen per week van zes uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds overal in Zeeland verzekerd van openbaar vervoer. Dat netwerk bestaat straks parallel aan de vaste buslijnen.
Van der Maas erkende dat hij in 2023 duidelijker had moeten aangeven dat met de komst van dat fijnmazige vervoersysteem niet meteen het hele ov in Zeeland op de schop zou gaan. Hij zei ook te hard van stapel te zijn gelopen. „Er ligt nu een sterk verbeterd plan.”
Het is de bedoeling dat de inschrijving voor de nieuwe ov-concessie rond juli begint. Op dit moment verzorgt Connexxion nog het ov in Zeeland. De lopende concessie voor dat bedrijf zal met twee jaar worden opgerekt.