Groningers met vaste lijn konden ruim maand 112 niet bereiken
Groningers die in een noodgeval met een vaste telefoon het alarmnummer 112 wilden bellen, konden dat ruim een maand mogelijk niet bereiken. De politie meldt dat de storing van 24 september tot en met 29 oktober duurde.
De storing werd veroorzaakt door een menselijke fout toen het KPN-netwerk een update kreeg. De storing betrof alle netwerken, niet alleen dat van KPN, meldt de politie. In sommige gevallen werd met de vaste lijn de alarmlijn wel bereikt.
Nadat de storing dinsdag was verholpen, zijn de mensen die in de laatste 48 uur vergeefs hadden gebeld benaderd. Zij hadden via andere kanalen wel hulp gekregen, verzekert de politie. In totaal is het 308 keer niet gelukt om de alarmlijn te bellen. Die mensen worden nog benaderd.
Mensen die met hun mobiele telefoon 112 belden, kregen wel de meldkamer van de hulpdiensten aan de lijn.
De storing werd pas begin deze week gemerkt toen een dokterspost de alarmlijn niet kon bereiken. „Je weet tijdens zo’n storing niet dat je iets mist. Maar we hebben niet het beeld dat we grote calamiteiten hebben gemist”, aldus een woordvoerder.