Ook autoconcern achter Opel en Fiat levert flink wat omzet in
Ook het moederbedrijf van automerken als Opel, Fiat, Peugeot en Jeep is niet immuun voor de lastige omstandigheden op de internationale automarkt. Stellantis boekte in het afgelopen derde kwartaal een 27 procent lagere omzet, vooral door moeilijkheden op de Amerikaanse markt. Stellantis verloor daar marktaandeel door forsere prijsverhogingen dan concurrenten.
Zowel in Noord-Amerika als Europa verkocht Stellantis minder auto’s, zoals ook van de merken Citroën en Alfa Romeo. In Europa viel de omzetdaling echter mee doordat het concern duurdere auto’s verkocht, al liep het uitbrengen van nieuwe modellen ook vertraging op.
Stellantis-topman Carlos Tavares gaf eerder deze maand al aan bang te zijn op termijn Europese fabrieken te moeten sluiten, omdat hij denkt dat Chinese producenten zich in Europa zullen vestigen om de verhoogde importtarieven vanuit Brussel te omzeilen. De volgens de EU oneerlijke concurrentie uit China is een van de redenen waarom Europese automakers het moeilijk hebben.
Volkswagen kampt voor een groot deel met dezelfde problemen en dreigde ook al met het sluiten van fabrieken in Duitsland. Daardoor kunnen volgens de ondernemingsraad ook tienduizenden banen verdwijnen. De grootste autoproducent van Europa gaf eerder deze week aan dat dat mogelijk voorkomen kan worden als medewerkers akkoord gaan met een loonsverlaging van 10 procent. Hierover praat het concern komende maand verder met het personeel.