Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, heeft een sterk financieel kwartaal achter de rug. Het concern boekte aanzienlijk meer omzet en winst, boven de verwachtingen van analisten.
De nettowinst steeg in het derde kwartaal met 35 procent tot 15,7 miljard dollar (14,5 miljard euro). De omzet groeide met 19 procent naar 40,6 miljard dollar. Verbeteringen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) binnen de apps en bedrijfsactiviteiten van Meta stuwden de resultaten, aldus Mark Zuckerberg, topman en oprichter van Meta in een toelichting. Hij waarschuwde echter ook voor een „significante versnelling” van de infrastructuurkosten in het komende jaar, als gevolg van de uitbreiding van zijn activiteiten op het gebied van kunstmatige intelligentie.
Meta zet AI in om advertenties effectiever bij geïnteresseerde gebruikers onder de aandacht te brengen. Hier profiteert de lucratieve reclamedivisie van het in Menlo Park gevestigde bedrijf al geruime tijd van.
Het concern, ’s werelds grootste socialemediabedrijf, verwacht dat de omzet in het vierde kwartaal tussen de 45 en 48 miljard dollar zal zijn. Advertenties vormen het grootste deel van Meta’s omzet. Hierdoor kunnen de marketinguitgaven van bedrijven in de aanloop naar de feestdagen de inkomsten een stevige impuls geven.