Fatbikemakers zijn niet geschrokken van de cijfers die VeiligheidNL dinsdag presenteerde over ongevallen met fatbikes. „Uit het onderzoek blijkt dat 7 procent van de slachtoffers van fietsongevallen op een fatbike reed. Dat is ongeveer in verhouding met hoe de fietsmarkt verdeeld is, dus zo vreemd is dat niet”, zegt Niels Willems van het Convenant Veilige Fatbikes.
Van een „uitputtend” onderzoek is bovendien geen sprake, zegt Willems, medeoprichter van fatbikefabrikant Brekr. Afdelingen van de spoedeisende hulp SEH hielden de cijfers gedurende een week bij. Hij verwijst naar eerder onderzoek dit jaar waaruit blijkt dat vooral oudere fietsers slachtoffer worden van ongevallen.
In de eerste week van oktober zijn bijna honderd mensen die als bestuurder of passagier op een fatbike zaten na een ongeval op de spoedeisende hulp beland, meldde VeiligheidNL. Willems zegt de problemen met de fatbikes niet te willen ontkennen. „Er is wat aan de hand en wij pleiten ook voor een minimumleeftijd en stimuleren helmgebruik”. Maar volgens hem is een „tunnelvisie” op het gebruik van fatbikes door jongeren ontstaan. „Ouderen zouden in plaats van met de vinger te wijzen naar de jeugd ook even naar de cijfers moeten kijken binnen de eigen doelgroep.”