„Zorgverzekeraar brengt soms onterecht kosten in rekening”
Volgens de Consumentenbond hebben sommige zorgverzekeraars ten onrechte incassokosten berekend aan hun klanten. Inmiddels is een meldpunt gestart. „Dit raakt kwetsbare consumenten.”
De Bond opent dat meldpunt samen met de stichting Consumentenclaim. Mensen die incassokosten hebben betaald aan bedrijven als CZ, Menzis en Zilveren Kruis, kunnen zich melden zodat duidelijk wordt om hoeveel consumenten het gaat.
Tot dit jaar hadden verschillende verzekeraars een onduidelijke tekst over incassokosten in hun algemene voorwaarden staan. Dat leidde tot verwarring. Kwalijk, volgens woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond, maar hij vindt het nog erger dat mensen die een eerste aanmaning kregen, niet altijd werden geïnformeerd over dreigende kosten bij het niet binnen veertien dagen betalen van de rekening. Iets wat de verzekeraars wel hadden moeten doen, zo blijkt uit gerechtelijke uitspraken.
In die gevallen kunnen consumenten de door hen betaalde incassokosten terugvorderen. Het gaat specifiek om in rekening gebrachte bedragen vanwege betalingsachterstanden voor premies en het eigen risico.
Zonder waarschuwing
Het kan daarbij om behoorlijk wat geld gaan. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond: „Dit raakt kwetsbare consumenten. Die werden zonder waarschuwing geconfronteerd met snel oplopende incassokosten. En degenen die daardoor een betalingsachterstand van zes maanden of meer opliepen, moesten vervolgens een hogere basispremie betalen. Bovendien liepen ze het risico dat de verzekeraar hun aanvullende verzekering opzegde. Dit is een akelig scenario voor consumenten. Een zorgverzekering is een nutsvoorziening. Dus zeker van zorgverzekeraars mag je grote zorgvuldigheid verwachten.”
Claim
Consumenten die tussen 2019 en 2023 incassokosten aan hun zorgverzekeraar betaalden, kunnen hun contactgegevens achterlaten op het meldpunt. Molenaar: „Met behulp van de gedupeerden willen de Consumentenbond en Consumentenclaim achterhalen hoe groot het probleem is. En kijken of consumenten hun onterecht betaalde geld terug kunnen krijgen. Daarvoor gaan we eerst in gesprek met de verzekeraars. Mocht dat op niets uitlopen, dan onderzoeken we de mogelijkheden van een collectieve claim.”
Juristen
In een reactie zegt woordvoerder Henk van Druten van zorgverzekeraar CZ dat de tekst over incassokosten in de algemene voorwaarden juist bedoeld was om de klanten goed te informeren. „Ik ben geen jurist, maar kennelijk hadden we beter niet kunnen waarschuwen.” Hij geeft aan dat de betreffende tekst volgens rechters te ruim was. „Die kon zo uitgelegd worden dat CZ de mogelijkheid had om meer dan de wettelijke incassokosten in rekening te brengen. Iets wat we nooit hebben gedaan.” Volgens hem is zijn bedrijf momenteel aan het uitzoeken hoe er het beste met deze zaak kan worden omgegaan. „Dat is voer voor juristen.”