BuitenlandMediahype
Italiaanse oma dingt naar functie van chef-kok Witte Huis

Ze is 87, heeft 3,5 miljoen volgers op sociale media en solliciteert naar de baan van kok in het Witte Huis. Vanuit haar keuken in het Toscaanse stadje Sansepolcro toont Natalina Moroni, beter bekend als ”Nonna (Oma) Natalina”, haar fans hoe je met weinig ingrediënten en veel enthousiasme klassieke Toscaanse gerechten kunt bereiden.

De Italiaanse ”nonna” Natalina Moroni zegt aan de slag te willen als chef-kok in het Witte Huis. beeld Chefscotton
De Italiaanse ”nonna” Natalina Moroni zegt aan de slag te willen als chef-kok in het Witte Huis. beeld Chefscotton

Dat heeft haar binnen en buiten Italië tot een ster op het web gemaakt. Dus toen bekend werd dat Chris Comeford –die als chef-kok vijf Amerikaanse presidenten heeft gediend– ging stoppen, diende zij zich graag aan als mogelijke opvolger om de traditionele Italiaanse keuken tot in het Witte Huis te promoten.

Natalina’s sollicitatie is vooral bedoeld als publiciteitsstunt. Zij wordt dan ook deskundig begeleid door haar kleinzoon Luca, die twee jaar geleden begon om zijn nonna te volgen in haar keuken. De video’s die hij daarbij maakte, werden gepost op TikTok, het sociale medium voor millennials en jongeren.

Het bleek een doorslaand succes. Natalina deed volstrekt natuurlijk wat ze altijd al had gedaan en gaf daarbij uitleg alsof ze alleen was met haar kleinzoon. Haar video’s waren een verademing voor de met flitsende beelden en flauwe grappen platgegooide tiktokkers, zodat zij prompt viraal ging. Het heeft haar en kleinzoon Luca geen windeieren gelegd. Op de website van Le Cesarine, een vereniging voor kookliefhebbers, kan iemand zich inschrijven voor een ”diner van tagliatelle en gemengd gebraden vlees met Nonna Natalina”. Kosten: 104 euro per persoon.

Authenticiteit

Nonna Natalina is een van de voornaamste vertegenwoordigsters van een mediahype: die van kokende Italiaanse oma’s. Nieuw is die belangstelling niet, zeker niet in Italië. Menig zichzelf respecterende trattoria (volksrestaurant) bereidt nog gerechten naar het recept van nonna, die je vaak ook nog zelf in de keuken kunt aantreffen. Een kookboek van twintig jaar geleden draagt de titel ”De keuken van de oma’s: de ware traditioneel Italiaanse keuken”. Sinds acht jaar bestaat er een YouTubekanaal, gewijd aan ”Nonne d’Italia in cucina”.

Als je de traditionele Italiaanse keuken wilt leren kennen, praat dan niet met je moeder maar met je oma, hield tijdschrift La Cucina Italiana de lezers enkele jaar geleden voor. Oma’s stammen immers nog uit een tijd waarin zij de hele dag in de keuken konden staan, terwijl hun dochters daar meestal wegens werk geen tijd voor hebben. Bovendien moesten zij in het straatarme Italië van na de oorlog zich behelpen met schaarse, maar nog niet door massaproductie aangetaste ingrediënten, die nu juist steeds meer worden gevraagd. Smaken van weleer, eerlijke producten, authenticiteit, lokale ingrediënten, je vindt het allemaal in een simpele spaghetti met tomatensaus en uitgebakken spekjes.

„De Italiaanse nonna’s zijn een marketingwerktuig” - Gambero Rosso, gourmetblad

De stormachtige opkomst van de kookoma’s is met name te danken te danken aan de sociale media. Zo zijn op Instagram pasta-influencers als Nonna Nella, Nonna Silvi en Nonna Iside te vinden. En in het Engels Pastagrannies en Pasta With Grandma. Daarbij koken de oude dames niet alleen goed, maar staan zij ook model voor een geïdealiseerd rustiek verleden. Zodoende stelde een Siciliaans restaurant in Milaan vorig jaar een ”store granny” aan, die slechts hoefde te keuvelen met de gasten om de ware gezellige ‘’keukensfeer van oma” te creëren. Ook in het buitenland is de ”pastagranny” een succesvol exportproduct gebleken, schrijft gourmetblad Gambero Rosso: „De Italiaanse nonna’s zijn een marketingwerktuig.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Italië

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer