Autofabrikant Hyundai zet meer in op hybridemodellen
Autofabrikant Hyundai is van plan om het aantal modellen van zijn hybridevoertuigen te verdubbelen, meldde het Zuid-Koreaanse bedrijf tijdens een investeerdersdag. De stap volgt op de vertragende vraag naar volledig elektrische auto’s van Hyundai, dat samen met zustermerk Kia de op twee na grootste autofabrikant ter wereld is op basis van verkoopcijfers.
Ook concurrenten als Ford, Porsche en Mercedes-Benz hebben de afgelopen maanden hun ambities op het gebied van elektrische auto’s teruggedraaid, terwijl de verkopen van Tesla tot nu toe ver achterblijven bij de 1,8 miljoen verkochte auto’s van vorig jaar. Hyundai zal het aantal hybrides in het assortiment uitbreiden tot veertien modellen. In het afgelopen kwartaal waren hybrides goed voor ongeveer 12 procent van de totale verkopen van Hyundai.
Om de tegenvallende vraag naar elektrische auto’s aan te pakken, wil Hyundai naast hybrideauto’s ook het aanbod van elektrische auto’s met groot bereik, zogeheten EREV’s, uitbreiden. Een EREV is een volledig elektrische auto waar een brandstofmotor inzit die als generator werkt. Het bedrijf werkt aan een EREV met een bereik van meer dan 900 kilometer voor de Noord-Amerikaanse en Chinese markt.
Ondanks de zwakkere vraag naar elektrische auto’s houdt de fabrikant wel vast aan zijn verkoopdoelstelling van 2 miljoen elektrische auto’s per jaar tegen 2030. Hyundai zal de productie van elektrische auto’s geleidelijk verhogen tegen 2030, wanneer het een herstel van de vraag naar elektrische auto’s verwacht. In de komende tien jaar wil het bedrijf 121 biljoen won (zo’n 81 miljard euro) investeren in de verhoging van de productie en in de verdere ontwikkeling van waterstofauto’s, accu’s en software.