EconomieRetail
Mijlpaal: Picnic schrijft zwarte cijfers in Nederland

Qua omzet groeit Picnic al jaren, zowel in Nederland als in het buitenland. Toch boekte de onlinesupermarkt pas in december vorig jaar voor het eerst in haar bijna negenjarig bestaan winst in Nederland.

In 2022 opende Picnic een gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht. Dat leidde volgens directeur Muller tot winstcijfers in Nederland. beeld AFP, Nick Gammon
In 2022 opende Picnic een gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht. Dat leidde volgens directeur Muller tot winstcijfers in Nederland. beeld AFP, Nick Gammon

Dat blijkt uit het jaarverslag dat Picnic maandag publiceerde. Daarin valt te lezen dat het bedrijf –dat sinds een aantal jaren ook actief is in Duitsland (2018) en Frankrijk (2021)– in 2023 over de hele linie nog wel rode cijfers schrijft met een verlies van 220,6 miljoen euro. Een jaar eerder leed de onlinesupermarkt een nettoverlies van 208,7 miljoen euro.

Sinds de oprichting in 2015 noteert Picnic steevast verliescijfers. Het bedrijf heeft de aandeelhouders echter altijd voorgehouden dat het eerst de noodzakelijke investeringen moet doen, voordat het zwarte cijfers kan schrijven. De aandeelhouders zijn dan ook geduldig.

Picnic steekt bijvoorbeeld veel geld in gerobotiseerde distributiecentra. Het eerste opende de onlinesuper in 2022 in Utrecht, in mei dit jaar volgde het tweede in Dordrecht. Een gerobotiseerd sorteercentrum in Oberhausen is in aanbouw. Picnicdirecteur Michiel Muller verwacht dat de winstgevendheid van zijn bedrijf zal groeien naarmate er meer van dit soort centra komen.

Dat verklaart waarom Picnic vorig jaar voor het eerst winst boekte in Nederland. Muller zei maandag tegen Het Financieele Dagblad dat dit vooral te danken is aan het gerobotiseerde distributiecentrum in Utrecht. Daardoor kan zijn bedrijf efficiënter werken, stelt hij. Hoeveel de winst in Nederland bedraagt, waarbij het gaat om het resultaat voor aftrek van onder meer rente en belastingen, heeft Picnic niet bekendgemaakt.

Klanten

Picnic heeft geen fysieke winkels. Klanten kunnen hun boodschappen dan ook alleen online bestellen. Kort na de oprichting in 2015 leverde het bedrijf alleen nog maar in Amersfoort, maar het bezorggebied breidde zich al snel uit. Begin dit jaar zei Muller nog dat vier op de vijf Nederlanders inmiddels boodschappen kan bestellen bij de onlinesupermarkt.

Picnic bediende in 2023 zo’n 2,3 miljoen klanten, 30 procent meer dan in 2022. Zij konden kiezen uit meer dan 1600 producten, tegen 873 artikelen in het voorgaande jaar. Eind 2023 was Picnic actief in 450 steden.

De totale omzet steeg vorig jaar met ruim een derde tot meer dan 1,2 miljard euro. De meeste opbrengsten kwamen uit Nederland, bijna 800 miljoen euro. Dat was 28 procent meer dan in 2022. Ook in Duitsland en Frankrijk groeide Picnic, met respectievelijk 41 procent en 147 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Retail

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer