Kerk & religieSerie: Kerkelijke bureaus
Dit is het „bedrijf” achter de HHK

Aan de rand van een bedrijventerrein in Veenendaal staat het kerkelijk bureau van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK). Een bijzondere locatie? Welnee. „Het kerkelijk bureau is net een bedrijf.”

Directeur Hans ten Klooster van het kerkelijk bureau van de Hersteld Hervormde Kerk: „Je hebt een professionele organisatie nodig om een kerkverband goed te laten functioneren.” beeld Niek Stam
Directeur Hans ten Klooster van het kerkelijk bureau van de Hersteld Hervormde Kerk: „Je hebt een professionele organisatie nodig om een kerkverband goed te laten functioneren.” beeld Niek Stam
Het kerkelijk bureau van de Hersteld Hervormde Kerk staat op een industrieterrein. beeld Niek Stam

Kan een kerkverband zonder kerkelijk bureau? „Nee”, antwoordt Hans ten Klooster, directeur van het kerkelijk bureau van de HHK, beslist. „Je hebt een professionele organisatie nodig om een kerkverband goed te laten functioneren. Ik moet er niet aan denken dat bijvoorbeeld onze jongerenorganisatie alleen op vrijwilligers zou draaien. Je hebt een basis nodig vanwaaruit het werk in de kerk plaatsvindt.”

In een grijs met blauw pand aan de Vendelier in Veenendaal, pal naast de snelweg A12, huist het kerkelijk bureau van de HHK. Aan de linkerkant van het gebouw bevinden zich op de begane grond diverse vergaderzalen, aan de rechterkant is het kantoorgedeelte gevestigd. Medewerkers overleggen met elkaar. Er klinkt geroezemoes.

Israël

Zestien personen zijn hier verantwoordelijk voor de verschillende afdelingen die het bureau telt. Naast het secretariaat, de administratie en de Hersteld Hervormde Jongeren Organisatie (HHJO) worden hier diverse commissies van de kerk ondersteund die zich bezighouden met diaconaat, kerkorde, zending, Israël, de opleiding van predikanten en evangelisatie.

„Vanuit gemeenten in het land komen er steeds meer vragen binnen rondom evangelisatie” - Hans ten Klooster, directeur kerkelijk bureau Hersteld Hervormde Kerk

Pauze voor de medewerkers van het kerkelijk bureau. beeld Niek Stam

Voor die laatste afdeling kwam recent een nieuwe functie vrij; een manager evangelisatie werd aangesteld. „Vanuit gemeenten in het land komen er steeds meer vragen binnen rondom evangelisatie”, zegt Ten Klooster. „Op een gegeven moment kan zo’n commissie niet meer alleen op vrijwilligers draaien en moet er een vaste medewerker komen. Als directeur ben ik nauw bij dat proces betrokken. Ik overleg met het desbetreffende orgaan en uiteindelijk geeft de synode ruimte voor een aanstelling. De benoeming van het personeel wordt door het breed moderamen van de generale synode gedaan.

Het kerkelijk bureau zou je een bedrijf kunnen noemen”, stelt Ten Klooster. „Je hebt te maken met jaarrekeningen, contracten en pensioenen. Het kerkelijk bureau is dienstbaar aan het geheel van de kerk, aan de synode en de organen van bijstand, de classes en de gemeenten. Zo organiseert het secretariaat bijeenkomsten en vergaderingen waarbij het agendastukken en notulen samenstelt.”

Directeur Hans ten Klooster: „Ik kan er echt van genieten als ik zie dat dingen voorspoedig lopen.” beeld Niek Stam

Ingrijpend

„Daarnaast fungeren we ook als vraagbaak voor het kerkverband”, legt de bestuurder uit. „Sinds 2018 hebben we te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Gemeenten vragen bijvoorbeeld hoe ze bij het samenstellen van de gemeentegids rekening kunnen houden met die regelgeving. Er komen ook vragen van kerkordelijke aard binnen. Een gemeente moet een melding doen als haar predikant ziek wordt. Wij leggen uit welke afspraken daarvoor zijn.”

Als directeur van het kerkelijk bureau heeft Ten Klooster ook te maken met de donkere kanten van het kerkelijk leven. „Soms wordt een predikant losgemaakt van een gemeente, dat is ingrijpend. Anderzijds kan ik er echt van genieten als ik zie dat dingen voorspoedig lopen. Als er afdelingen zijn die goed draaien en waar bevlogen mensen werken. Dat is mooi om te zien.”

Peilstok

Op de afdeling van de jongerenorganisatie zijn deze dag drie medewerkers aan de slag. Senior jeugdwerkadviseur Wim Klop legt uit hoe een gemiddelde werkdag er voor hem uitziet. „Het winterwerk is voorbij, dus de grootste druk is er voor ons nu af. Vandaag bereid ik onder andere zomergesprekken voor. Als jeugdwerkadviseurs benaderen we in elke gemeente de contactpersoon van het jeugdwerk om te vragen hoe het gaat met het jongerenwerk. De peilstok gaat erin: wat zijn de zorgen en wat zijn de zegeningen? Op die manier denken we actief mee met gemeenten.”

Jacorien van Walsem is communicatiemedewerker bij de HHJO: „Online proberen we jongeren aan te spreken. Gelukkig krijgen we steeds vaker reacties. Daar investeren we ook in.”

„Je weet nooit helemaal hoe je boodschap overkomt”, vult Klop aan. „Voortdurend stellen we ons dan ook de vraag of we voldoende aansluiten bij de jongeren. Wij richten ons vooral op de volwassenen die rondom de jeugd staan: ouders, ambtsdragers en leidinggevenden. Sinds de coronaperiode zijn veel gemeenten met jongerenmentoraat bezig. Wij hebben daarin een adviserende en begeleidende rol.”

„Je kunt de gemeenten niet dienen als je de Koning van de kerk niet wilt dienen” - Hans ten Klooster, directeur kerkelijk bureau Hersteld Hervormde Kerk

Tijdens landelijke activiteiten ontmoeten de jeugdwerkers de jongeren waarvoor ze hun werk doen. „Dan zie je wat er gebeurt. Dat zijn de mooiste momenten”, aldus Klop.

Koning

Het kerkelijk bureau is dienstbaar aan het geheel van de Hersteld Hervormde Kerk. „Alle medewerkers van dit bureau hebben het woord dienstbaar in hun persoonlijk woordenboek staan”, stelt Ten Klooster. „We zijn in dienst van de kerk, maar uiteindelijk dienen we het Koninkrijk van God. Je kunt de gemeenten niet dienen als je de Koning van de kerk niet wilt dienen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer