„If it’s Boeing, I’m not going”, zeggen reizigers over de door mankementen achtervolgde vliegtuigbouwer. Ondertussen ligt het bedrijf met Justitie overhoop.
Is een van de grootste vliegtuigbouwers ter wereld straks officieel een crimineel bedrijf? Boeing wordt nog altijd achtervolgd door het drama waarbij twee 737 Max-toestellen enkele jaren geleden neerstortten boven Ethiopië en Indonesië. Zoals het nu lijkt, zal het Amerikaanse bedrijf daar alsnog het etiket ”misdadiger” door krijgen.
Voor de twee crashes, waarbij in 2018 en 2019 in totaal 346 mensen omkwamen, is uiteindelijk niemand van Boeing achter de tralies beland. In 2021 kocht het bedrijf verdere strafvervolging af met een schikking van 2,5 miljard dollar, en dat leek even het einde van de kwestie.
Deel van die schikking was dat het bedrijf zijn veiligheidsprotocol op orde zou krijgen, en daar schort het nu aan. Het ministerie van Justitie komt daarom met een nieuwe deal voor het bedrijf. Boeing krijgt een extra boete van ruim 243 miljoen dollar én moet een schuldbekentenis afleggen over het niet voldoen aan de voorwaarden uit de vorige schikking.
Te overzien
Dat Boeing hiermee akkoord gaat, zoals het ministerie zondag meldde, is niet heel verrassend. De nieuwe boete is te overzien, en door de schuldbekentenis voorkomt Boeing dat Justitie alsnog een grote strafzaak begint over wat er mis is binnen het bedrijf. Het is op voorhand niet duidelijk hoeveel vuile was er dan buiten komt te hangen, zullen ze binnen de raad van bestuur hebben gedacht.
De nieuwe afspraken moeten nog wel worden goedgekeurd door een federale rechter. Als dit is gebeurd, is Boeing officieel een veroordeeld crimineel bedrijf (”convicted felon”). Dat betekent dat het in de toekomst moeilijker aan sommige overheidsaanbestedingen kan meedoen. Alleen al bij het ministerie van Defensie wist Boeing vorig jaar bijna 23 miljard dollar aan opdrachten binnen te halen, turfde de Wall Street Journal onlangs. Wel zou het bedrijf volgens die krant in gesprek zijn met de overheid om ondanks de veroordeling toch zaken te mogen blijven doen.
Justitie besloot Boeing opnieuw door te lichten na weer een nieuw mankement met een 737 Max-toestel. Begin dit jaar kwam een deurpaneel los nadat het vliegtuig al was opgestegen boven de Amerikaanse stad Portland. Toen de overheid ging onderzoeken hoe dit kon gebeuren, bleek dat niet aan alle afspraken uit de schikking van 2021 was voldaan.
Afspraken
Naast de boete moet Boeing ook nog 455 miljoen dollar uitgeven aan nieuwe veiligheidsmaatregelen, en moet het een onafhankelijk consultancybureau in de arm nemen om te controleren of het zich dit keer wel aan de afspraken houdt.
Dat is misschien geen overbodige luxe. Onlangs stelde een klokkenluider dat ook een ander model vliegtuig van Boeing onveilig zou zijn. Onderdelen van deze 787 Dreamliners zouden niet goed gemonteerd zijn. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit is daarop een onderzoek gestart.
„ Als straks blijkt dat mijn vliegtuig er een van Boeing is, blijf ik thuis” - Reizigers op sociale media
Dit voorjaar raakten nog eens tientallen passagiers gewond toen een toestel van Boeing plotseling een duikvlucht maakte; in mei ondervond een ander toestel zoveel turbulentie dat er iemand aan overleed. Door al het nieuws over mankementen hebben sommige reizigers een nieuwe slogan omarmd op sociale media: „If it’s Boeing, I’m not going”. Oftewel: als straks blijkt dat mijn vliegtuig er een van Boeing is, blijf ik thuis.