EconomieMidden- en kleinbedrijf

Mkb vreest heidens karwei door verplichte kilometerregistratie; „waanzin”

Organisaties met minstens honderd werknemers moeten gaan bijhouden hoeveel CO2 hun personeel uitstoot bij zowel zakelijk verkeer als woon-werkverkeer. Daar zijn veel midden- en kleinbedrijven niet blij mee. „Dit is de waanzin ten top.”

26 June 2024 14:22
Zowel het zakelijk verkeer als het woon-werkverkeer van werknemers zou naar schatting goed zijn voor meer dan de helft van de totale hoeveelheid jaarlijks gereden kilometers in Nederland. beeld ANP Jeroen Jumelet
Zowel het zakelijk verkeer als het woon-werkverkeer van werknemers zou naar schatting goed zijn voor meer dan de helft van de totale hoeveelheid jaarlijks gereden kilometers in Nederland. beeld ANP Jeroen Jumelet

Niet alleen het aantal afgelegde kilometers moet worden bijgehouden, maar ook het soort vervoermiddel en het brandstoftype dat het voertuig gebruikt. „De kosten en administratieve druk zijn disproportioneel hoog”, stelt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland.

Vanaf 1 juli moeten organisaties de kilometers gaan bijhouden en exact een jaar later moeten de eerste rapportages worden ingediend bij de 28 omgevingsdiensten van Nederland. Dat is volgens Vonhof onbegonnen werk. „Er lijkt bijna geen rem te zitten op de hoeveelheid –en de hoeveelheid details– van data die de overheid uitvraagt.” Hij noemt de rapportageregel dan ook “de waanzin ten top”.

Zijn organisatie en werkgeversorganisatie VNO-NCW zijn daarom met de overheid in gesprek om ervoor te zorgen dat de ruim 8000 organisaties die onder de rapportageverplichting gaan vallen daar ook aan kunnen voldoen. De 28 omgevingsdiensten zeggen daarbij „goed voorbereid” te zijn op de verplichting.

Sancties

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bedacht in 2022 de ”Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit” om in kaart te brengen hoeveel CO₂ het zakelijk verkeer en het woon-werkverkeer uitstoten. Dat soort verkeersbewegingen zijn naar schatting goed voor meer dan de helft van het totale aantal jaarlijks gereden kilometers in Nederland.

Met de rapportageverplichting moet er tegen 2030 een megaton (1000 miljoen kilogram) aan „CO2-winst” behaald zijn. Als het organisaties niet lukt om „op koers te liggen”, kunnen ze vanaf 2025 verplicht worden om hun medewerkers slimmer en zuiniger te laten reizen.  In dat geval zal een maximum aan CO2-uitstoot per kilometer worden vastgesteld.

Tot 2025 zijn er geen sancties verbonden aan de verplichting. Het Adviescollege toetsing regeldruk is kritisch. Volgens deze organisatie is het „niet duidelijk in welke mate de maatregel de duurzaamheid zal verbeteren”, terwijl een groot deel van de mkb-bedrijven veel moeite moet doen om aan de regels te voldoen.

„De verplichte kilometerregistratie betekent opnieuw een grote administratieve last voor het mkb” - Jan Schreuders, coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid RMU

In het vaststellen van het aantal medewerkers van een organisatie tellen alleen werknemers mee met een contract voor minimaal 20 uur per maand. Uitzendkrachten, stagiaires en oproepkrachten worden dus buiten beschouwing gelaten. Werknemers met een leaseauto hoeven zich geen zorgen te maken: privégebruik van hun voertuig hoeft de werkgever niet te registreren. Ook een reis per vliegtuig of schip valt buiten de rapportageverplichting.

Schepping

In tegenstelling tot het mkb zijn grote bedrijven positief gestemd over de rapportageverplichting. Zo vindt PostNL de regeling een goed initiatief. Hoewel het bedrijf toegeeft dat het bijhouden van de reisbewegingen van ruim 34.000 werknemers „best veel werk is”. Ook ING, de grootste bank van Nederland, is positief. Vooral omdat het financiële concern „al enige jaren de CO2-uitstoot van zakelijke binnenlandse dienstreizen” bijhoudt.

De reformatorische vakorganisatie RMU is het met het mkb eens dat de overheid om erg veel gedetailleerde data vraagt. „Mede door het toenemende aantal regels staan de winsten in het mkb onder druk”, constateert coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid Jan Schreuders. „De verplichte kilometerregistratie betekent een grote administratieve last die daar nog eens bijkomt.”

Tegelijkertijd vindt Schreuders „dat we niet te snel nee moeten zeggen tegen maatregelen die de schepping ten goede komen”. Woon-werkverkeer doet volgens hem eenvoudigweg een aanslag op het milieu. „Daarvan mag een werkgever zich best bewust zijn. Met de nieuwe regel zal hij eerder nadenken over mobiliteitsbesparende maatregelen, zoals de mogelijkheid om thuis te werken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer