Praktische Franse familiewagen gaat voor elektrisch
Het Stellantis-concern, waartoe Peugeot behoort, heeft de nodige ervaring opgebouwd met elektrische auto’s. Niet verwonderlijk dat de nieuwe 3008 zowel met benzinemotor als volledig elektrisch wordt aangeboden.
Bijzonder is dat de derde generatie van dit model bij eerste aanblik behoorlijk compact oogt, maar dat uit de cijfers blijkt dat deze versie in alle richtingen in bescheiden mate is gegroeid. Wel hebben de ontwerpers de auto een veel schuinere achterkant meegegeven. Het front kenmerkt zich door drie scherpe lijnen aan beide kanten onder de koplampen die als dagrijverlichting dienstdoen. De auto heeft fantasievol ogende wielen en een hooggesloten zijkant. Datzelfde effect geeft eveneens de achterzijde. Boven de achterklep is een dakspoiler aangebracht die door zijn vorm de luchtgeleiding optimaliseert en tegelijk beeldbepalend is.
In het interieur staat een indrukwekkend breed scherm dat boven het dashboard lijkt te zweven. Dit dashboard lijkt met stof bekleed te zijn, maar het materiaal voelt als hard plastic aan. Allerhande aflegvakken zijn kriskras door het interieur verspreid en sommige vakken worden juist aan het oog onttrokken.
De Peugeot biedt goed ondersteunende stoelen voorin. Achterin valt met name de beenruimte wat tegen, terwijl juist het bagagevolume van 520 liter zeer bruikbaar is. Onder de vloer zit nog een extra bergvak.
Peugeot levert de e-3008 met een 210 pk-elektromotor die wordt gevoed door een 77 kWh-batterij. De verdere cijfers zijn prima, een snellaadmogelijkheid tot 160 kW en een voorspelde actieradius van 525 km. Indrukwekkend. Maar in de dagelijkse praktijk blijkt de auto niet meer dan 410 kilometer maximaal op een volle lading af te leggen. Dat is jammer en verplicht de gebruiker tot vaker laden.
De Peugeot biedt wel een bruikbaar aanhanggewicht. Verder is het rijgedrag beslist comfortabel en worden geluiden prima weggefilterd. Een verblijf in de e-3008 verloopt beslist prettig. Wel heeft de elektronica wat nukken: verkeersborden worden veelvuldig gesignaleerd op plekken waar ze niet staan en wie gewend is luidkeels met de radio mee te zingen, zal merken dat de auto dit met grote regelmaat als een gesproken commando ervaart, maar vervolgens niet begrijpt.