PVV wil in Europese fractie met Le Pen
De PVV wil zich na de verkiezingen aansluiten bij een nieuw te vormen Europese fractie van (radicaal)- rechtse partijen in het Europees Parlement. Dat zegt PVV-lijsttrekker Sebastiaan Stöteler. Marine Le Pen, de voorvrouw van het Franse Rassemblement National (voorheen Front National) wil zo’n nieuwe fractie oprichten.
Zij aast op een samenvoeging van de van oorsprong conservatieve Europese Conservatieven en Hervormers (ECR), waarbij momenteel SGP en JA21 zijn aangesloten en de vrij jonge, radicaal-rechtse fractie Identiteit en Democratie (ID), waar de PVV in het verleden deel van uitmaakte. Ook de nationaal-conservatieve stroming van de Italiaanse premier Giorgia Meloni, nu onderdeel van de ECR, moet onderdeel worden van de nieuwe Europese familie waar Le Pen op hoopt, evenals een aantal nu nog ongeorganiseerde, rechtse partijen die niet verbonden zijn aan een overkoepelende fractie.
Stöteler hoopt met de nieuwe fractie in het Europees Parlement te kunnen komen tot een sterke economische samenwerking en eigenlijk geen politieke integratie, zo zei hij vrijdagavond in de talkshow Op1.
Tijdens het debat kwam ook de positie van de PVV ten opzichte van Oekraïne ter sprake. De grootste Nederlandse partij is kritisch op de steun aan dat land, dat nog steeds vecht tegen Rusland. Stöteler benadrukt evenwel dat het aanstaande kabinet in het akkoord op hoofdlijnen heeft afgesproken Oekraïne „politiek, militair, financieel en moreel” te blijven steunen tegen Russische agressie. „Wij gaan Nederland daarbij helpen”, aldus de PVV’er. „Wij gaan vanuit het Europees Parlement in ieder geval niet de Nederlandse regering dwarszitten.”
Advertenties
Partijen hebben nog tot en met woensdagavond de tijd om campagne te voeren, waarna donderdag de stembussen in Nederland opengaan. Overigens voert de PVV nauwelijks fysiek campagne. Het meest zichtbaar is partijleider Geert Wilders, die af en toe berichten post op X.
Andere partijen beleggen wel campagneactiviteiten of trekken het land in om te flyeren. Ook wordt er stevig geadverteerd.
Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen, dat is opgevraagd door de Volkskrant, blijkt dat Nederlandse partijen in de vierde, derde en tweede week voorafgaande aan de verkiezingen tot nog toe bruto 215.000 euro uitgaven aan advertenties. Koploper is net als in 2019 de SGP. De partij gaf 84.000 euro uit; twee keer zoveel als de VVD en drie keer zoveel als de ChristenUnie.
Opvallend is volgens het overzicht dat de advertentie-uitgaven van partijen fors hoger liggen dan in dezelfde weken voor de Europese verkiezingen van 2019. Toen bleef de teller steken op ruim 72.000 euro.